Waarom dit hét moment is voor een digital detox (+ tips)

De grootste reden dat we niet veel gedaan krijgen is waarschijnlijk dat we al-tijd online (willen) zijn. We kunnen ons tegenwoordig vrijwel nooit meer focussen op één ding tegelijk. We hebben constant de neiging om onze telefoon te checken, om tien (social media) tabbladen open te hebben staan tijdens het werken of studeren op onze laptop, of zelfs om op Instagram te scrollen tijdens het kijken van een film of serie (guilty). Echt. Heel. Erg.

Tijd voor verandering.

Waarom is dit nou hét moment voor een digital detox?

  • Een nieuw jaar, nieuwe kansen, toch? Het is een perfect moment om te evalueren op vorig jaar en te kijken wat je nou tegenhoudt om je doelen te behalen. De kans is groot dat dit een gebrek aan FOCUS is. En hoe komt dat gebrek aan focus? Ga mij niet vertellen dat je geen tijd hebt om je doelen te behalen, tentamens te leren of om écht te ontspannen als je wel op de hoogte bent van alles wat er gebeurt in Youtube land, of opeens door de Instagramfeed scrollt van het buurmeisje van de moeder van de vriendin van je broer (you get my point, right?).
  • Er verschijnen steeds meer onderzoeken over de verslavende werking van social media. We zijn verslaafd aan het ontvangen van likes en aan het hersenloos scrollen langs feeds. Hier las ik bijvoorbeeld dat Facebook een soortgelijk heeft effect op de hersenen als cocaïne, wat?! Het kan dus best wel een serieus probleem zijn, ook al doen we er misschien lacherig over.
  • Niet alleen heeft het een verslavende werking, ook beïnvloedt je telefoon waarschijnlijk je gezondheid (lees dit maar eens), je relaties en je concentratie.
  • Ik las laatst ook ergens dat als je aan het werk of aan het studeren bent en je pakt je telefoon omdat je een melding krijgt, het meer dan vijf minuten duurt voordat je weer terug in de ‘flow’ zit. Als je net zoals ik tientallen keren (?) per dag je telefoon erbij pakt, ben je dus heel veel tijd kwijt aan onnodige afleiding.
  • Technologie (en de verslaving eraan) maakt je er dus waarschijnlijk niet gelukkiger op. Het is gewoon een soort onrust in je lichaam. Ik merk bijvoorbeeld ook dat hoe gestrester ik ben, hoe vaker ik de neiging heb om op mijn telefoon te kijken. Al is het alleen maar het indrukken van die home knop. En hoe vaker je op je telefoon kijkt, of social media aanklikt op je laptop, hoe onrustiger je blijft, omdat je nergens écht op focust en je je alleen nog maar drukker in je hoofd voelt.

Hoe voer je een succesvolle digital detox uit?

Allemaal leuk Lau, maar dit wisten we natuurlijk al lang. Makkelijker gezegd dan gedaan! Maar hoe voer je nou een realistische digital detox uit? Hoe weerhoud je jezelf van twintig keer per uur op je telefoon kijken? Om te beginnen moet je niet gaan crash diëten, dat werkt niet. Ga dus geen doelen stellen als ‘ik mag maar twee uur per dag op mijn telefoon’, of ‘ik ga al mijn social media verwijderen’. Niet haalbaar, niet logisch en houd je dus ook niet vol. Maar wat werkt wel?

Back to reality: Zet technologie terug op z’n plek.

Begin met een realitycheck. Ga eens na bij jezelf: Hoeveel uur zit ik op mijn telefoon, op social media, op Youtube of op fora? Grote kans dat je je rot zou schrikken als je deze uren bij elkaar op zou tellen. Misschien dat dat een wake-upcall zou zijn voor mij, want tijdens het schrijven van dit artikel heb ik alweer tien keer gereageerd op binnenkomende appjes, een telefoongesprek gevoerd en Friends gekeken.

TIP: Ik gebruik nu de app ‘Moments’ (je hebt ‘Quality Time voor Android), die bijhoudt hoevaak je op een dag je telefoon pakt en voor hoelang. Auch. 

Daarnaast is het denk ik belangrijk dat we technologie terug zetten op z’n plek. Tuurlijk, het is een geweldig hulpmiddel, helpt ons tijd te besparen en opent een hele hoop goede deuren (zoals het kunnen schrijven en delen van artikelen). Ik houd van mijn macbook, van mijn telefoon. Maar aan de andere kant heeft het ook een negatieve impact op ons leven. Er is een heleboel meer mogelijk, je kunt constant online of beschikbaar zijn dus worden er ook hele andere verwachtingspatronen gecreëerd. Nog even een zakelijke mail beantwoorden terwijl je een film aan het kijken bent, even die online discussie in de gaten houden of ruzie krijgen als je niet binnen een uur reageert op een bericht.

Ga technologie weer meer gebruiken als een hulpmiddel in plaats van dat het je leven beheerst. Ga bij iedere online activiteit na: Word ik hier blij van? Voegt dit iets toe aan dit moment? Zo nee, dan is obsessief social media bijhouden of elke vijf minuten je telefoon checken het ook niet waard. Focus je meer op de kanten van technologie die wél een positieve impact hebben.

Weg met FOMO, wat een onzin.

Toen we op vakantie waren ging mijn telefoon kapot en moest ik noodgedwongen twee weken zonder telefoon door het leven gaan. Ik baalde natuurlijk enorm, maar achteraf waren het heerlijk rustige weken. Even geen groepsapps, geen constante stroom aan meldingen of informatie en zelfs even geen FOMO, want je kunt er toch niks aan veranderen dat je dingen niet meekrijgt.

Je kent de term ‘FOMO’ wel, toch? Fear of missing out. Zijn we echt zo bang om nieuws, discussies, foto’s of andere dingen te missen? Waarom eigenlijk? Het besef dat je nooit álles kunt volgen of kunt bijhouden helpt je misschien al iets meer die rust te vinden. Voor belangrijke zaken weten mensen je wel te vinden, en voor de rest kun je alles (soms) heerlijk langs je heen laten gaan. En achteraf blijkt waarschijnlijk dat je helemaal niks hebt gemist. Op vakantie had ik dit besef twee weken lang, maar zodra ik een nieuwe telefoon kreeg viel ik direct terug in mijn oude patroon van hersenloos scrollen en me heel veel laten afleiden door meldingen. ARGH!

Orde in de tent.

Oké, we hebben de mentale issues met technologie gehad. Nu is het tijd voor praktische zaken: Houd een grote schoonmaak op je telefoon, laptop en/of tablet. Geïnspireerd door deze video van Sanny Zoekt Geluk heb ik begin dit jaar mijn laptop helemaal opgeruimd. Alle losse bestanden staan nu in mappen, de mappen zijn hernoemd en georganiseerd en mijn bureaublad is leeg! Daarnaast heb ik heel veel foto’s van mijn telefoon afgegooid en bijvoorbeeld Facebook en andere nutteloze apps verwijderd. Facebook kan ik af en toe op mijn laptop openen, maar verder vind ik het niet meer zo veel aan. Haal de verleiding dan ook gewoon weg!

  • Verwijder of verplaats alle losse bestanden die je kunt vinden.
  • Zet alles in duidelijke en logische mappen.
  • Verwijder alle apps of tabbladen die je niet gebruikt.
  • Ga nog een stap verder en ruim bijvoorbeeld je mailbox ook op.

Zet je geluid uit, zet alle meldingen uit.

Niets is onrustiger dan een constant oplichtende telefoon. Meldingen van Whatsapp, Instagram of Facebook, ze leiden je allemaal af. Zet gewoon alle meldingen uit! En daarnaast: zet je telefoon wat vaker op vliegtuigstand, laat hem vaker in je tas of leg hem op een andere plek dan waar je zelf bent. Als je jezelf moeilijk kunt bedwingen, haal dan de verleiding weg. Geef je telefoon aan je partner-in-crime, of je vriend(in) voor zolang het nodig is. Als je gezonder wilt eten is het ook dom om een zak met snoep voor je neus neer te zetten, toch?

Let’s do this!

Merk jij ook dat technologie je leven soms op een negatieve manier beïnvloedt? Zo ja, hoe dan?

Liefs,
Laura.

Foto credit: rawpixel.com 

Author: Laura

Ik ben Laura, een 24-jarige blogger en freelancer. Ik ben in 2015 afgestudeerd aan TMO Fashion Business School en heb recentelijk mijn MSc Marketing Management afgerond aan de Universiteit van Groningen! Sinds maart 2017 woon ik samen met mijn vriend Tim in Haarlem. Op Style Remains vind je artikelen over geluk, zelfontwikkeling, ambitie, succes, ondernemen & bloggen.

Leave a Comment

Your email address will not be published.

  • Herkenbaar, hier heb ik ook wel problemen mee! Ik merkte ook dat ik met vrienden vaak m’n telefoon erbij pakte, om dingen te laten zien maar ook om gewoon te scrollen. Daar let ik nu heel erg op, maar ik probeer ‘m ook op ‘lege momenten’ te laten liggen en mijn ereader erbij te pakken. Babysteps.

  • heel herkenbaar en heel vervelend haha! ik ga binnenkort een weekje op wintersport en ben dan van plan m’n telefoon alleen voor foto’s te gebruiken en m’n internet bij terugkomst in Nederland pas weer aan te zetten! Lekker er even helemaal tussenuit 🙂

  • Als ik aan het studeren ben staat mijn telefoon standaard op nachtmodus. Ik vind het alleen wel vervelend dat ik belangrijke berichten van mijn moeder en vriend dan mis. Als mijn telefoon niet mijn rooster was geweest, zou ik hem ook niet nodig hebben. Ik kan makkelijk een paar dagen/weken zonder hem te missen.

  • Ik probeer hier steeds bewuster mee om te gaan. Voorheen pakte ik vaak mn telefoon erbij. Maar nu zet ik het vaak op vliegtuigstand of leg het weg. Vaak gaan zo flink wat uren voorbij voor ik denk ‘waar is dat ding?!’ Herkenbaar is het in de flow terugkomen. Als ik ergens mee bezig was voor werk en mn aandacht ging even naar mn telefoon moest ik er weer even in komen. Fijn artikel en heel herkenbaar 🙂