Met deze 5 tips word je een ochtendmens

De een heeft het makkelijker met opstaan dan de ander. Het is bewezen dat er ochtend- (hoi) en avondmensen zijn. Desalniettemin moeten ook avondmensen de wekker zetten én vroeger opstaan dan ze lief is, waarschijnlijk. Ik vind opstaan echt helemaal niet erg, en daarom heb ik 5 tips op een rijtje gezet om het opstaan en de ochtend een heel stuk minder vervelend te maken. Misschien dat échte avondmensen de titel een beetje (erg) overdreven vinden, maar ik denk dat dit er in ieder geval aan bij kan dragen dat opstaan veel minder erg wordt. 

1. NIET snoozen, niet haasten

Regel nummer 1 voor een fijne ochtend: NIET snoozen. Snoozen is killing you én je humeur. Echt waar. Als je blijft liggen, geef je jezelf namelijk de kans om na te denken over hoe k*t het is om eruit te moeten, terwijl je zo lekker warm in bed ligt en je nog wil doorslapen. NIET DOEN. Het is juist fijn dat het ochtend is, je kunt lekker gaan ontbijten en op je dooie gemakje de dag beginnen. Leg de wekker aan de andere kant van de kamer, zodat je wel uit bed moet.

NOTE: Nog een tip, zet de wekker op een tijdstip dat je nog genoeg tijd hebt om een relaxte ochtend te hebben. Het lijkt ‘zonde van je slaap’, maar in de praktijk begint je dag zóveel fijner als je de tijd neemt om rustig op te starten.

2. Maak uit bed gaan minder erg

Wat is er stom aan uit bed gaan? Dat het koud is buiten de dekens, dat je aan een lange dag moet beginnen? Maak het opstaan letterlijk en figuurlijk minder erg. Leg een lekkere warme badjas of zachte trui en sloffen naast je bed neer, zodat je die meteen aan kunt doen. Wat ook helpt, vooral als je in een studentenkamer woont, is om je kamer de avond van te voren opgeruimd en schoon achter te laten. Als je wakker wordt en je wilt vol goede moed ‘rustig’ gaan ontbijten, maar je hele bureau staat nog vol met avondeten of afwas en andere troep, dan is de kans groot dat je relaxtheidslevel daalt.

3. Laat je lichaam weten dat het ochtend is

In de zomer vind ik het heerlijk om in een lichte kamer wakker te worden, omdat je lichaam zich dan al onbewust klaarmaakt voor de ochtend en je minder moe wakker wordt. Maar in de winter is het meestal nog donker als de wekker gaat. Verschrikkelijk, vind ik dan. Daarom punt 3: Laat je lichaam weten dat het ochtend is. Drink, zodra je uit bed gaat, een groot glas water, om je systeem op gang te brengen. Doe vervolgens (als het al wel licht is maar je gewoon goede gordijnen hebt) de gordijnen open en zet het raam even open voor wat frisse lucht. Is het nog wel donker, doe dan alle gezellige lichten aan. Een andere manier om je lichaam ‘wakker’ te maken is door een beetje te stretchen.

4. Hou een playlist bij de hand waar je gelukkig van wordt

Volg de eerste drie stappen, en zet daarna een muziekje aan. Ik zet vaak een playlist (morning tea bijvoorbeeld) aan van Spotify, of mijn eigen lijst met allemaal liedjes die ik zelf heel fijn vind. Als ik al een beetje gestrest wakker word (ja, dat kan echt) dan zet ik ook nog wel eens ontspannende muziek aan, een beetje in de klassieke richting. Vroeger zette ik nog wel eens een serie op tijdens het klaarmaken en ontbijt voorbereiden, maar ik heb gemerkt dat het veel relaxter is om gewoon muziek aan te zetten. Ook veel vrolijker (dan het gekwebbel van de Kardashians, bijvoorbeeld).

5. Treat yourself.

Als je niet van ochtenden houdt, moet je iets toevoegen aan je ochtend waar je wél van houdt. Lekker uitgebreid ontbijten? Heerlijk lang douchen? Een boek, de krant of je favoriete blogs lezen? De tijd die je hebt gewonnen met niet-snoozen kun je jezelf cadeau doen voor iets leuks. Misschien klonk het bij tip 1 raar om de wekker eerder te zetten dan de tijd die je ‘officieel’ nodig hebt om je klaar te maken, maar als je elke ochtend iets kunt doen waar je gelukkig van wordt klinkt dat zo gek nog niet. Probeer het gewoon, al is het maar een paar dagen achter elkaar. Niet meteen roepen dat het niks voor jou is en vervolgens chagrijnig blijven van de gehaaste en chaotische ochtenden.

Fijne ochtend!

Vind jij uit bed gaan vervelend ‘s ochtends? Wat doe je om het beter voor jezelf te maken?

Liefs,
Laura.

PS: Lees ook mijn ochtendroutine! 

Bloglovin

Author: Laura

Ik ben Laura, een 24-jarige blogger en freelancer. Ik ben in 2015 afgestudeerd aan TMO Fashion Business School en heb recentelijk mijn MSc Marketing Management afgerond aan de Universiteit van Groningen! Sinds maart 2017 woon ik samen met mijn vriend Tim in Haarlem. Op Style Remains vind je artikelen over geluk, zelfontwikkeling, ambitie, succes, ondernemen & bloggen.

Leave a Comment

Your email address will not be published.

  • Wat een leuk artikel! Al die tips zijn ook zo herkenbaar, vooral het uit bed komen.
    Mijn kamer is zo ijzig koud, en ik doe dan meestal meteen de gaskachel aan. Ben. Eigenlijk wel heel erg benieuwd naar je avondroutine😊

  • Laura! Zo leuk dat er weer bijna dagelijks nieuwe artikelen te lezen zijn! Allemaal interessante onderwerpen waarover uk meer wil weten, ga zo door! Super leuk 🙂

  • Vroeger was ik een ochtend mens maar de laatste tijd ben ik meer een nachtmens, maar heb wel gemerkt dat als ik optijd uit bed ga meer gedaan krijg op een dag dus ik ga deze tips zeker doorvoeren

  • Fijne tips! Ik ben zelf gelukkig al wel een ochtendmens, maar soms kan een extra steuntje in de rug best nog wel fijn zijn! (:

  • Handige tips. Ik studeer thuis en vind de ochtenden wel heel belangrijk, omdat ik gemerkt heb dat ik me dan beter kan concentreren. In de winter gaat het eerder opstaan bij mij alleen niet zo makkelijk als in de zomer, maar deze tips gaan zeker helpen! X

  • Yesss ik doe ze allemaal al, behalve de muziek (maar ik heb dan ook liever nog even stilte in de morgen). Ik kan mezelf ook wel redelijk een ochtendpersoon noemen. Maar m’n vriend is dat juist absoluut niet, dus hem probeer ik deze dingen al langer bij te brengen. Hij zal het vast ook leren, ooit;)

  • Ik vind het niet echt heel erg vervelend maar inderdaad zoals jij zegt helpt het mij dat ik heel graag wil dat ik rustig kan ontbijten! Ik wil rustig de tijd hebben om mijn havermout te latten pruttelen, gezonde pannenkoekjes te bakken en daarna lekker de tijd nemen om het op te eten! De fijnste manier om de dag te beginnen, lekker rustig en relaxt!

  • Ik vind het zonder overdrijven (of misschien toch wel) extreem vervelend om vroeg op te staan. Ik ben denk ik echt een avondmens. Werk het liefst ook savonds. Tijdens mijn studententijd werkte ik dan ook super gemotiveerd savonds aan projecten en verslagen. Overdag luisterde ik braaf naar hoorcolleges. Maar goed die tijd is voorbij en nu moet ik een paar dagen per week vroeg uit de veren. Ik probeer (echt waar) de tijd te nemen om op te staan, ik snooze allang niet meer want dan word ik vermoeider wakker en probeer tijd te nemen voor het ontbijt. Moet alleen nog werken aan m’n getreuzel als ik teveel tijd heb dan ga ik treuzelen en moet ik me alsnog haasten. Fijne tips 🙂