6 Manieren om je stresslevel onder controle te houden

Ik denk dat stress zo’n beetje de grootste vijand is van ‘onze generatie’. We moeten vanalles, er wordt heel veel van ons verwacht (en zo niet, dan leggen we onszelf die druk wel op) en we moeten best veel ballen hoog houden. Daarbij zijn we met alle technologie constant online en bereikbaar, en kennen we het niets doen (en dan écht niets doen) eigenlijk niet meer. STRESS! Zo houd je je stresslevel onder controle:

1. Beweeg voldoende en ga elke dag naar buiten

Ja, ik weet het, je wordt hier echt mee doodgegooid. Iedere professional die ik spreek over stress of oververmoeidheid haalt het aan: Sporten. Minstens twee keer in de week die hartslag flink omhoog. Het zorgt ervoor dat je je hoofd leeg maakt en je hoofd ‘rust’ geeft door je lichaam te laten werken. Ik merk zelf ook hoeveel (positieve) invloed sporten op me heeft, maar toch is het moeilijk om ook daadwerkelijk te gaan.

2. Zoek iets wat voor jou zorgt voor ontspanning

Voor iedereen werken andere dingen ontspannend. Zelf vind ik het heel fijn om even alle technologie aan de kant te leggen en lekker een boek te lezen, en pas heb ik dus ontdekt dat hardlopen voor mij goed werkt om een beetje rustig te worden in mijn hoofd. Misschien is er wel een leuke groepsles waar je wekelijks heen kunt, of houd je ervan om te zwemmen, te shoppen, of gewoon een rondje te lopen buiten. Zoek iets wat bij jou past, en zorg dat je hier ook de tijd voor neemt. Het is zo belangrijk om niet constant op je tandvlees te lopen!

3. Neem tijd om overzicht te creëren

Als je gestrest bent heb je vaak geen overzicht en raast alles door je hoofd heen. Neem dus regelmatig de tijd om overzicht te creëren voor jezelf, om op een rijtje te zetten wat je allemaal in je hoofd hebt. Dit geldt niet alleen voor de taken die je moet voltooien, maar ook voor de zorgen die je hebt of voor persoonlijke dingen die door je hoofd spoken. Het helpt om je zorgen op te schrijven, en niemand die het hoeft te lezen.

4. Stel prioriteiten in je leven en durf nee te zeggen

Heb je het heel druk of heb je het gevoel dat je constant op je tandvlees loopt? Verbind hier dan ook consequenties aan. Je (mentale) gezondheid is zo belangrijk, dus kies ook echt even voor jezelf. Bekijk wat en wie je het belangrijkst vindt, en elimineer de dingen die je onnodig veel energie kosten. Ook als dit betekent dat je vaker nee moet zeggen!

5. Besef dat ‘druk zijn’ niet hetzelfde is als ‘succesvol zijn’

Dit is denk ik een soort cultuur die is ontstaan: Je bent super druk met vanalles en nog wat? Dan ben je vast succesvol! Ik vind dat zo’n onzin, je kunt ook gewoon prioriteiten stellen en slimmer werken, in plaats van meer. Gezondheid en geluk gaat voor, dus je hoeft niet altijd verschrikkelijk druk te zijn als dit betekent dat je er zelf aan onder doorgaat.

6. Ga er af en toe even tussenuit

Soms is het heerlijk om er even uit te zijn, ook al is het voor een dag. Na het eerste (en het heftigste) blok van mijn pre-master zijn Tim en ik twee nachten naar Ameland geweest (zie foto), wat echt heerlijk was. Je hoeft even nergens aan te denken, gebruikt amper je telefoon en bent er gewoon even lekker tussenuit. Sowieso geeft de zee mij altijd rust, dus een dagje naar het strand is ook altijd goed! Of ga een dagje naar de sauna, om even lekker tot rust te komen.

Ik denk dat het, in gestreste periodes, heel erg belangrijk is om goed voor jezelf te zorgen. Om te bedenken wat jíj nodig hebt om tot rust te komen en om het vol te kunnen houden.

Liefs,
Laura.

Author: Laura

Ik ben Laura, een 23-jarige blogger en freelancer. Ik ben in 2015 afgestudeerd aan TMO Fashion Business School en heb deze zomer mijn MSc Marketing Management afgerond aan de Universiteit van Groningen! Sinds maart 2017 woon ik samen met mijn vriend Tim in Haarlem. Op Style Remains vind je artikelen over geluk, zelfontwikkeling, ambitie, succes, ondernemen & bloggen.

Leave a Comment

Your email address will not be published.

  • Mooie tips! Wat mij vaak helpt om minder stress te hebben is om één ding tegelijk te doen. Dat klinkt misschien een beetje saai, maar het helpt echt. Ik verveel me namelijk erg snel en krijg dus vaak leuke ideeën op verkeerde momenten. Bijvoorbeeld, dan ben ik thuis, en loop ik naar boven om de oplader van mijn telefoon te pakken. Maar dan zie ik de overvolle wasmand en denk ik, oh die gooi ik meteen even in de wasmachine. Terwijl ik daarmee bezig ben denk ik, oja even kijken of er niet nog iets in de kast ligt dat erbij kan. Doe ik de kast open, hmm die la mag ook wel eens opgeruimd worden. Herkenbaar? Uiteindelijk doe ik een heleboel, maar maak ik dus niks af waardoor het maar in mijn hoofd blijft rond draaien. Dus nu probeer ik bewust eerst dingen af te ronden, zodat mijn hoofd minder vol is.

  • Oef… Vooral het puntje dat druk zijn niet betekent dat je succes vol bent, moet ik soms echt even in mijn oren knopen, haha. Soms schiet de gedachte dat ik het dan goed zal doen en succesvol zal zijn wel eens door mijn hoofd. Niet doen dus! 😉 Ik moet zeggen dat ik prioriteiten stellen steeds beter volhoud, haha.

  • Fijne tips! En inderdaad, het is zo makkelijke om ‘druk te zijn’, maar eigenlijk is dat zo vaag. Toch maak ik mezelf er ook nog te vaak schuldig aan dat ik dat zeg 😉

  • Vooral dat ene: besef dat druk zijn niet hetzelfde is als succesvol zijn. Ik heb ook zo lang die onbewuste gedachte gehad, terwijl het eigenlijk zo schadelijk is… Ik vind mezelf nu ook “succesvol” wanneer ik voor mezelf kan kiezen en gewoon een avondje in m’n eentje serie ga kijken oid, omdat ik daarmee werk aan m’n innerlijke rust. Hele fijne tips, opnieuw! En er even lekker tussenuit gaan kan inderdaad ook zooo fijn zijn

  • Wat leuk dat je noemt dat druk zijn niet hetzelfde is als succesvol zijn. Soms heb ik wel dat gevoel, ook als ik kijk naar anderen. Dan denk ik: wow, die persoon heeft zoveel te doen, allemaal leuke en ‘belangrijke’ dingen. Die heeft het wel heel goed gedaan. Terwijl dat natuurlijk helemaal niet zo hoeft te zijn. :’] Goed puntje.

  • Ik ben het helemaal met je eens. Vooral met dat “druk” zijn. Als je iemand vraagt hoe het gaat, krijg je negen van de tien keer het antwoord: Goed, maar ik heb het zo druk.
    Ik heb voor mezelf punt 4 echt voorgenomen. En het gaat best goed!