10 Voornemens voor 2018 die wél de moeite waard zijn

Als jij ook goede voornemens voor jezelf had gesteld dan is de kans best wel groot (sorry) dat je die nu al weer bent vergeten. Of dat je het nu al hebt opgegeven. Waarschijnlijk waren die voornemens dan niet heel erg haalbaar, of was het een te grote verandering! Helemaal niet raar, ik denk dat het voor iedereen wel herkenbaar is. 

Vergeet alle extreme veranderingen (elke dag sporten, nooit meer snoep eten, etc.) die je toch niet gaat volhouden. Dat is alleen maar demotiverend. Wél vind ik het altijd leuk om in het nieuwe jaar stil te staan bij een aantal (relatief) simpele veranderingen waar je je bewust van kunt worden.

Dit zijn tien (relatief) kleine aanpassingen en reminders die een positieve impact op je leven kunnen hebben:

  1. Zeg vaker nee en kom vaker op voor je eigen grenzen, in plaats van ja zeggen terwijl je nee bedoelt. Dit kun je oefenen, je kunt hier echt steeds beter in worden. Als je je er eerst bewust van wordt in welke situaties je over je eigen grenzen heen gaat, kun je dit steeds vaker herkennen en proberen niet meteen ja te zeggen.
  2. Ga vaker offline, zet vaker je telefoon op vliegtuigstand en lees mijn artikel over een digital detox. Onze technologie-verslaving is slecht voor onze gezondheid én onze relaties. Laat je telefoon standaard in je tas als je in gesprek bent met iemand. Je zal merken dat de ander dat ook sneller doet en je veel leukere gesprekken hebt.
  3. Luister beter naar je lichaam. Heb je dorst? Drink twee glazen water. Als je dorst hebt ben je eigenlijk al te laat, en heb je te lang niks gedronken. Haal dit dus in. Ben je moe? Ga vroeger naar bed of pak de stressfactoren aan die energie vreten. Voel je je overprikkeld? Zeg afspraken af en zorg dat je kunt bijtanken.
  4. Voeg voedzaam eten toe aan je voedingspatroon, in plaats van dat je alle slechte dingen afzweert. Geloof mij, het heeft echt geen zin om jezelf alle slechte dingen te verbieden. Het heeft wél zin om elke dag iets meer groente, fruit of andere gezonde voeding aan je eetpatroon toe te voegen. Uiteindelijk heb je dan misschien zelfs minder
  5. Give yourself a fucking break. Elke dag. Lukt het even niet? Nou en. Morgen misschien wel. Ik las laatst dat de grootste bron van emotionele pijn en stress ontstaat uit het gevoel dat we niet goed genoeg zijn, niet ver genoeg zijn, niet genoeg hebben, etc. We hebben een bepaalde (onrealistische?) verwachting van onszelf en zodra we daar niet aan voldoen voelen we ons niks waard. Verander dat verwachtingspatroon, je haalt jezelf alleen maar naar beneden.
  6. Gelukkig zijn betekent niet dat je je elke dag goed hoeft te voelen. Iedereen heeft wel eens rotdagen of dagen waarin niks lukt.
  7. Sta vaker stil bij de dingen die je doet, de dingen die je kunt of die je probeert te realiseren. Vier ook de kleine stappen vooruit. Langzame vooruitgang is ook vooruitgang!
  8. Werk eraan om minder dingen tegelijk te doen, om je echt te focussen op één taak tegelijk. En stel nieuwe prioriteiten, kies de dingen waar je je energie op richt bewuster uit.
  9. Verwijder alle (perfecte) accounts van je social media of Youtube als je merkt dat je hier onzeker van wordt of als je de neiging hebt je hier alleen maar mee te vergelijken. Niet nodig, dus weg ermee.
  10. Stop met de kop-in-het-zand-methode. Bijvoorbeeld wat betreft je financiën, taken die je uitstelt of waar je tegenop ziet, of het aangaan van een moeilijk gesprek. Neem een keer de tijd om nou écht uit te zoeken hoe je ervoor staat, of waar bepaalde dingen misgaan, zodat je het ook echt kunt aanpakken.

We zijn nog maar net begonnen aan 2018: let’s enjoy it! 

Liefs,
Laura.

Photo by STIL on Unsplash

Author: Laura

Ik ben Laura, een 24-jarige blogger en freelancer. Ik ben in 2015 afgestudeerd aan TMO Fashion Business School en heb recentelijk mijn MSc Marketing Management afgerond aan de Universiteit van Groningen! Sinds maart 2017 woon ik samen met mijn vriend Tim in Haarlem. Op Style Remains vind je artikelen over geluk, zelfontwikkeling, ambitie, succes, ondernemen & bloggen.

Leave a Comment

Your email address will not be published.

  • Jaaaa, HELEMAAL eens. Dit is hét jaar om goed voor mezelf te zorgen. Net als alle andere jaren hierna. Heb dus gisteren ook maar een nieuwe auto voor mezelf gekocht. :’) #yolo

  • Goed lijstje 🙂 Als ik al deze punten toch eens succesvol af kon vinken dan zou ik nooit meer stress hebben haha. Helaas ben ik nog al een piekerkontje af en toe. Kan me echt druk maken om helemaal niets. Zo merk ik vandaag de dag bijvoorbeeld dat ik me steeds vaker druk begin te maken over de gezondheid van mijn geliefden zonder dat daar enige aanleiding toe is. Ergens bevind ik me daarom in een luxe positie. Er is gewoon werkelijk niets anders waar ik me druk om kan maken dus ga ik me druk maken om dingen die er niet zijn. Gek hoe het brein van een mens werkt.

    • Herkenbaar! Volgens mij is dat inderdaad iets menselijks en zoekt je onderbewustzijn altijd iets om zich zorgen over te maken… Goed om je daar bewust van te zijn! 🙂 Liefs

  • Wat een fijn artikel! Ik moet zelf zeker vaker offline gaan dit jaar. Hoe leuk ik het ook vind om met mijn blog bezig te zijn en deze te laten groeien, af en toe een goed boek lezen vind ik ook erg belangrijk.
    Liefs,
    Yara

  • Minder vaak online zijn probeer ik momenteel al, maar ik vind het nog wel lastig! Sinds ik weer ben gaan bloggen zit ik veel op Instagram en dat wil ik eigenlijk verminderen. Ik zet dit jaar ook een heleboel doelen voor mezelf, maar misschien moet ik ook maar even zorgen dat ik mezelf inderdaad genoeg rust geef. Dat is ook heel belangrijk! Malou x

  • Jaaa, goeie tips! Ik denk dat de reden dat veel goede voornemens niet werken is dat ze eigenlijk helemaal niet goed voor ons zijn: ze laten ons kei- en keihard zijn voor onszelf en door die voornemens ontzeggen we onszelf allerlei dingen, terwijl het veel beter en haalbaarder is om voornemens te maken die inhouden dat we wat beter voor onszelf moeten zorgen en wat aardiger moeten zijn. Zo probeer ik het altijd te doen en tot zover werkt dat goed!

  • Goed artikel dit! Het gaat gelukkig bij mij nog goed met mijn voornemens. Ik had vooral als voornemen om meer te bewegen en gezonder te eten, dus vooral beter voor mijn lichaam te zorgen eigenlijk! En dat gaat me goed af tot nu toe. Ook wil ik wat meer naar mezelf luisteren, vaker nee zeggen is inderdaad een heel goed voornemen denk ik.

  • Fijn artikel is dit. Doet me toch even beseffen dat er hier ook nog wel wat verandering nodig is. Vooral pauzes, vaker stil staan, beter naar je eigen lichaam luisteren en minder dingen tegelijk willen doen zijn dingen waar ik wel het een en ander nog aan kan doen.