15 Tips voor als je niet lekker in je vel zit

We hebben allemaal wel eens een dipje. Of het nu een rotdag, week of maand is, soms gaat het gewoon even wat minder. Je bent niet de enige, en het gaat weer voorbij. In dit artikel vind je 15 tips voor als je niet lekker in je vel zit:

  1. Accepteer dat het niet altijd goed gaat, het is niet erg en je bent niet de enige. Ik heb van huis uit meegekregen dat je soms nog meer last hebt van de weerstand (“ik vind het zo stom dat ik me zo voel, waarom voel ik me nu alwéér kut”), dan van je rotgevoel zelf. Veroordeel jezelf niet omdat je even níet productief bent, of omdat je even niet je doelen haalt. Is niet het einde van de wereld
  2. Let it be: Soms voel je je vreselijk, soms voel je je beter. Ga mee in die ‘golven’, het hoort er bij
  3. Leef dag voor dag. Het is zo makkelijk om je zorgen te maken om de toekomst en of je je wel snel genoeg weer beter voelt, maar je kunt je beter focussen op wat je vandáág nodig hebt
  4. Stel geen te hoge verwachtingen om ze vervolgens niet te halen, waarna je jezelf nóg meer veroordeelt. Nee, elke kleine stap in de goede richting is er één. Wees niet zo streng voor jezelf, juist niet in de tijd dat je niet lekker in je vel zit. Neem je gevoel serieus en durf een stap terug te doen. Neem tijd voor jezelf en voor de dingen die jij nodig hebt
  5. Behandel jezelf zoals je ook je beste vrienden zou behandelen als ze zich k*t voelen
  6. Jank gewoon, als je moet janken. Boeiend.
  7. Maak keuzes voor jezelf, niet voor anderen
  8. Evalueer en verander je prioriteiten: Focus je op de dingen die voor jou belangrijk zijn
  9. Ga elke dag naar buiten: wandel, beweeg en focus op je ademhaling
  10. Focus je op dingen waar JIJ blij van wordt, ook de kleine dingetjes
  11. Praat met iemand die je vertrouwt en waarvan je weet dat ‘ie echt luistert. Je bent niet tot last, de mensen die om je geven willen juist heel graag naar je luisteren
  12. Wees niet bang om professionele hulp te zoeken of om hulp te vragen. Neem de tijd om serieus na te denken of dit een tijdelijk dipje is of dat er diepere gevoelens achter schuilen
  13. Zorg voor genoeg (liever teveel dan te weinig) slaap. Zak weg in zachte warme dekens en gun jezelf en je lichaam die rust
  14. Maak je kamer of huis een fijne plek om te zijn: Ruim op, koop verse bloemen voor jezelf en doe bijvoorbeeld kaarsjes aan voor de gezelligheid
  15. Probeer te gaan voor gezonde maaltijden, ook al wil je liever emo-eten. Houd in gedachten dat je lichaam energie nodig heeft, nu meer dan ooit, en baseer hier je voeding op

Of je nou een kleine dip hebt of een hele grote, je komt er wel weer overheen. Wees dus lief voor jezelf en luister naar je eigen gevoel.

Liefs,
Laura.

Author: Laura

Ik ben Laura, een 23-jarige blogger en freelancer. Ik ben in 2015 afgestudeerd aan TMO Fashion Business School en heb deze zomer mijn MSc Marketing Management afgerond aan de Universiteit van Groningen! Sinds maart 2017 woon ik samen met mijn vriend Tim in Haarlem. Op Style Remains vind je artikelen over geluk, zelfontwikkeling, ambitie, succes, ondernemen & bloggen.

Leave a Comment

Your email address will not be published.

  • Wat een goede tips. Wat mij helpt is om wel dingen te gaan ondernemen die ik leuk vind en dus niet de hele dag op bed te liggen. In dat opzicht ben ik het dus niet eens met je tip dat je beter te veel kan slapen dan te weinig. Oké, ik schrijf dit op een tijdstp dat ik wel beter in bed kan liggen maar overdag is het juist goed om actief te worden.

    • Ik bedoelde meer dat je (als je bijvoorbeeld 8 uur slaap nodig hebt) beter 9 uur kan slapen dan 7 uur. Daarbij denk ik dat veel mensen soms te lang op hun tandvlees lopen en juíst geen rust nemen, dus dan vind ik zelf niet dat je nog meer dingen moet gaan ondernemen maar juist dat je rust nodig hebt 🙂 Maar dat verschilt natuurlijk per persoon. Dankjewel!

  • Hele fijne tips! Wat mij ook altijd helpt om even weer relax te worden is een fijne cd opzetten en dan even niks te doen.

  • Hele mooie tips. Ik schrijf ook vaak in mijn dagboek als het even niet zo lekker gaat. Ze haal ik mijn gedachten uit mijn hoofd waardoor ik wat rustiger word en daarnaast is het altijd prettig om te schrijven

  • Hele fijne tips! Wat bij mij altijd werkt is om een warm bad te nemen, een ontspannende geur, en dan de ogen te sluiten en niet te veel na te denken over van alles en nog wat. Ook naar buiten gaan helpt goed bij mij. En ondanks dat het moeilijk is, probeer het inderdaad te accepteren. Fijn artikel, deze wordt zeker opgeslagen mocht het nodig zijn!