5 Tekenen dat je het rustiger aan moet doen

Tegenwoordig, en vooral voor onze generatie, is het bijna normaal om constant druk te zijn. Om nooit stil te staan. Om je constant overweldigd te voelen en om ‘succes’ en ‘het behalen van je doelen’ te koppelen aan ‘druk zijn’. Maar loop je hierbij jezelf niet voorbij? Je hebt druk, en je hebt té druk. Dit zijn vijf tekenen dat je het rustiger aan moet doen.

Je bent constant moe en slaapt slecht

Je voelt je elke dag moe. Je bent niet uitgerust als je opstaat en je kan je bijna niet meer herinneren hoe het voelt om écht uitgerust te zijn, zoals je hebt als je op vakantie bent. Je kunt je moeilijk en niet lang achter elkaar concentreren.

Je maakt je veel zorgen over hoe druk je het hebt

Naast de drukte ben je ook veel in je hoofd bezig met zorgen maken. Dat je het zo druk hebt, dat je je niet goed voelt, hoe je alle ballen hoog moet houden… Als er onverhoopt een taak of verantwoordelijkheid bij komt raak je bijna in paniek omdat je het gevoel hebt dat de emmer overloopt en je dit er echt niet bij kan hebben.

Je bent prikkelbaar en emotioneler dan normaal

Je kan veel minder hebben dan normaal. Je bent sneller chagrijnig en sneller emotioneel. Je hebt gewoon constant het gevoel dat het je teveel wordt, dat je verdrinkt in je verantwoordelijkheden. Veel prikkelbaarder zijn en gevoeliger zijn voor bijvoorbeeld mijn omgeving is bij mij een teken dat ik echt te moe ben en het rustiger aan moet doen.

Je moet inleveren op gebieden waar je eigenlijk niet op zou moeten inleveren

Je levert in op belangrijke gebieden, zoals slaap, gezondheid en relaties. Door de stress slaap je slecht of door de drukte heb je minder ‘tijd om te slapen’, je hebt geen tijd om te sporten, je ziet je vriend/vriendin, vrienden en familie bijna niet. Daarnaast merk je de drukte aan je lichaam: Je hebt veel hoofdpijn, voelt je vaak een beetje ziekig, je hebt stijve spieren, etc.

Je omgeving is net zo’n grote chaos als je hoofd

Ze zeggen vaak dat je omgeving een reflectie is van je hoofd. Als je kamer of huis aan chaos is, met bergen afwas, overal stof, dan kun je wel zeggen dat je het te druk hebt. Een beetje rommel is normaal, en ieder huis heeft wel eens schoonmaakbeurt nodig, maar dat is wat anders dan dat je omgeving bijna standaard een grote chaos is. En misschien is dit ook een teken dat je te druk bent.

Dus.

Soms is het goed om even stil te staan bij hoe het met je gaat, vooral als je jezelf in bovenstaande punten herkent. Het is namelijk niet normaal en niet gezond om je constant zo te voelen. Echt niet. Het kan natuurlijk een fase zijn, als je bijvoorbeeld weet dat je er over een paar dagen (of desnoods weken) vanaf bent. Dat is een ander verhaal, iedereen heeft wel eens een periode van stress.

Maar als de bovenstaande dingen steeds normaler worden in je leven en je dit bijna als ‘standaard’ gaat zien, dan weet je (ik in ieder geval wel) dat je iets moet gaan veranderen. Stel prioriteiten, kijk wat er anders kan en zorg beter voor jezelf.

Ja, het is goed om druk te zijn, om je dromen achterna te gaan, om je doelen te willen behalen, maar niet ten koste van alles.

Misschien heb je hier ook iets aan:

Liefs,
Laura.

Author: Laura

Ik ben Laura, een 24-jarige blogger en freelancer. Ik ben in 2015 afgestudeerd aan TMO Fashion Business School en heb deze zomer mijn MSc Marketing Management afgerond aan de Universiteit van Groningen! Sinds maart 2017 woon ik samen met mijn vriend Tim in Haarlem. Op Style Remains vind je artikelen over geluk, zelfontwikkeling, ambitie, succes, ondernemen & bloggen.

Leave a Comment

Your email address will not be published.

  • Helaas heel herkenbaar… Al bijna een jaar dat ik me zo voel en ik probeer altijd maar door te zetten. Maar ik geef toe dat het zwaar is. Ik heb gelukkig ondertussen geleerd lief te zijn voor mezelf en te doen wat me gelukkig maakt. Het mooie bij mij is wel dat ik rustig wordt en heel kalm wordt van studeren. Dat geeft echt geen stress, waardoor ik altijd iets heb om voor te werken. En als ik dan mijn rapportje krijg van school geeft dat wel een mooie energieboost.
    Mooi geschreven!

  • Nog een aanvulling op het constant moe zijn: het zal niet voor iedereen gelden, maar als je je echt lichamelijk slecht/ziek gaat voelen, is dat ook vaak een teken dat je even halt moet houden. Je lijf geeft dan op een wat agressievere manier aan dat het te veel is en dat je er iets aan moet gaan doen.

  • Goed dat je hier aandacht aan besteed 🙂 Helaas is het tegenwoordig zo normaal om het druk te hebben en chronisch gestresst te zijn (het is een statussymbool geworden). Zelf ben ik hier heel bewust mee bezig sinds ik vorig jaar een periode flink overspannen thuis heb gezeten. Hulde dus voor dit artikel 😀

  • Wat zijn al jouw posts toch super herkenbaar steeds… Ik had afgelopen week een heel belangrijk tentamen, welke ik moet halen om in juni te kunnen starten met afstuderen, maar dat kostte me zo veel energie dat ik geen gezellig persoon meer was. Ik maakte me er veel te druk om en begon dit op iedereen af te reageren, ja de avond voor het tentamen zijn mijn boeken afgepakt zodat ik echt nog even mijn rust zou pakken en ik met genoeg energie uiteindelijk het tentamen kon maken. Soms heb je even iemand nodig die je daarop wijst, want anders weet ik zeker dat het tentamen een stuk slechter was gegaan.

    • Daar ben ik nu toevallig in bezig! Maar door de tentamens helaas nog geen tijd gehad om verder te lezen. De eerste twee hoofdstukken vond ik in ieder geval al goed haha 🙂

  • Zeer herkenbare punten! Ik ben zelf net begonnen met fulltime werken en ik ben ook nog uit aan het werken bij mijn bijna-oude baan. En ja, dit is echt eventjes te druk. Wat zal ik blij zijn als ik wat beter in mijn ritme zit en die andere baan definitief weg is.

  • Heel herkenbaar alle punten! Ik moet echt rustiger aan doen, alleen heb ik hier gewoon geen tijd voor door mijn studie. Extra stressvol dus! Ik ga toch maar eens proberen om het at rustiger aan te doen.

  • Heel herkenbaar, maar o zo moeilijk om te doen wat er staat. Ben wel een kei om het iemand anders te adviseren. Maar vind dat ik niet mag stoppen. Moet altijd maar door. En mag “nooit opgeven”. Onzin natuurlijk.. Word aan gewerkt 😉

  • Ik ben vooral veel minder geduldig en inderdaad prikkelbaarder als ik in stressvolle periodes zit. Ik herken het wel op dat moment, maar er uit stappen is niet altijd zo makkelijk.

  • Als ik in een tentamenweek zit, dan kan ik me heel goed inleven in die punten.
    Zolang het alleen in de tentamen periode zo voelt, vind ik nog niet dat ik me er druk om moet maken. Ik zit nu bijna halverwege mijn tentamenweek en alle punten zijn aanwezig! Nog anderhalve week, dan mag ik weer verder met mijn leven

  • Ik merk soms ook dat ik waziger zie als ik druk ben, of dat felle kleuren opeens ZO fel zijn dat ik er amper naar kan kijken. Supervaag! Maar wel een heel duidelijk signaal.

  • Wat een goed artikel met herkenbare punten! Ik moet toegeven dat ik eigenlijk elk van de vijf punten op dit moment herken. Heel confronterend! Tijd om toch nog iets meer aan te gaan doen!