5 Tips om een einde te maken aan de chaos in je hoofd

Soms heb je van die drukke tijden dat je heel veel aan je hoofd hebt. Je moet nog heel veel regelen, hebt een To Do lijst van hier tot Tokio en weet eigenlijk niet meer waar je het zoeken moet. Er raast van alles door je hoofd en je voelt je de hele tijd onrustig. Chaos! Ik heb vijf tips om de chaos in je hoofd te stoppen:

1. Laat alles even voor wat het is en ga naar buiten

Heel vaak, als ik een crisis had of even helemaal niet meer wist waar ik het zoeken moest, nam mijn moeder me mee naar buiten. Hup, jas aan, en lopen. Het liefst door de natuur. Mijn ouders wonen bij een park, dus we gingen altijd een lange wandeling maken door het park. Dit heb ik de jaren nadat ik uit huis ging ook gedaan. Als mensen dichtbij me zich even *&%^$ voelen neem ik ze vaak ook mee naar buiten. Even afstand nemen van alle chaos, gewoon even wat frisse lucht. Het werkt elke keer weer. Sporten is nog beter, maar soms heb je daar in je hoofd op dat chaos-moment écht geen tijd voor.

2. Creëer orde in de chaos: Maak een overzicht

Als je weer thuis bent na de wandeling, is het tijd om een overzicht te maken. Misschien ben je een beetje gekalmeerd door het lopen of door de frisse lucht, en voel je je iets minder paniekerig. Pak een schrijfblok of gewoon een papier en schrijf alles in een overzicht op wat er in je hoofd zit. Verdeel het bijvoorbeeld in categorieën: Studie, Blog, Belangrijk/Prioriteit, Huishouden en Overig.
Ook al heb je (als topje van de ijsberg) in je hoofd dat je nog moet stofzuigen, schrijf het op. Op deze manier is het even uit je hoofd en schep je een beetje orde in de chaos.

3. Praten

Schakel iemand in met wie je kunt praten, lucht je hart even. Dit kan je ook doen vóór stap 2, om even op orde te krijgen wat je precies allemaal in je hoofd hebt. Ben je niet zo’n open boek als ik en houd je er niet van om je hart te luchten bij iemand? Schrijf het op. Ga gewoon typen in een leeg Word document en schrijf alle frustratie, angst/ en of paniek van je af. Niemand die het ooit hoeft te lezen.

4. Ga even liggen en probeer te ontspannen

In een ‘echte’ panieksituatie heb je hier misschien de rust niet voor, maar als het ‘gewoon’ een chaos in je hoofd is kan dit soms heel erg helpen. Ik ga soms gewoon even op bed liggen, met oortjes in en een relaxt muziekje op. Mediteren kan ik niet, daar ben ik veel te druk voor in mijn hoofd, maar deze video helpt mij vaak wel goed. Focus je op je ademhaling.

5. Stel prioriteiten en begin gewoon

Je hebt je overzicht gemaakt. Je weet dus ook welke dingen belangrijk zijn, welke dingen écht moeten. Ga hier dus aan beginnen, desnoods met iemand die naast je zit en je helpt. Bij mij zijn de belangrijkste dingen vaak dingen die binnen een half uur (soms zelfs binnen enkele minuten) weggewerkt kunnen worden, maar waar je dan heel lang tegen aan hikt.

Je hoofd is (was, hoop ik) een chaos, waarschijnlijk omdat je het overzicht kwijt was en heel veel te doen hebt. Nadat je jezelf een beetje rustig hebt gekregen zit er dan ook niks anders op dan gewoon te beginnen met de dingen die moeten. Denk niet aan hoeveel het allemaal wel niet is, hoe weinig tijd je hebt, maar begin gewoon. Stap voor stap, dan kun je veel meer dan je denkt, in veel kortere tijd.

TIP: Lees ook dit artikel van Jelle – 4 Praktische tips voor als je leven een chaos is. 

Liefs,
Laura.

Author: Laura

Ik ben Laura, een 24-jarige blogger en freelancer. Ik ben in 2015 afgestudeerd aan TMO Fashion Business School en heb deze zomer mijn MSc Marketing Management afgerond aan de Universiteit van Groningen! Sinds maart 2017 woon ik samen met mijn vriend Tim in Haarlem. Op Style Remains vind je artikelen over geluk, zelfontwikkeling, ambitie, succes, ondernemen & bloggen.

Leave a Comment

Your email address will not be published.

  • Wat een fijne tips weer! Naar buiten gaan vind ik zelf ook altijd erg fijn. Even de frisse lucht in en gewoon lopen. Eventueel praten met bijv m’n moeder en de hond mee als ik thth ben. Heerlijk. En dan inderdaad beginnen met het maken van een overzicht. Liefs

      • Hahah ja is ook heerlijk! Ik mis het hier ook enorm om met een hond te wandelen. Gelukkig werk ik nu weer veel met paarden en dat geeft me over het algemeen ook veel rust. Even totaal iets anders doen en bezig zijn met het dier. En daar moet ik ook een stuk naartoe fietsen waardoor mijn gedachten al van de ‘stress’ van school afdwalen.. 🙂

  • Het maken van een overzichtje en prioriteiten helpt heel goed: mijn studiebegeleider zei laatst dat je daardoor zicht krijgt op wat je eigenlijk écht moet doen en vaak valt dat heel erg mee.

  • Fijne blogpost weer Laura! Ik merk echt dat ik de laatste tijd steeds meer je blogs lees, omdat ik ook zoveel chaos/stress heb van mn studie. Ik vind je tips echt fijn, thanks!

  • Oh een wandeling kan inderdaad zó ontzettend goed helpen. Net als opschrijven. Ik heb echt jaren geen agenda gehad, want dat had ik echt niet nodig. Ik onthield altijd alles. Maar de laatste tijd werd dat steeds moeilijker en dus kocht ik begin januari een agenda. En wat scheelt dat veel. Letterlijke orde in de chaos inderdaad!

  • Heel herkenbaar, ik heb regelmatig zo’n chaos in mijn hoofd. Ik leg mezelf vaak zoveel taken op, dat ik er soms gek van word. Dit weekend had ik even een dipje en wilde ik zoveel doen maar had ik nergens zin in. Dan heb ik uiteindelijk gewoon besloten het even te laten voor wat het is en gewoon even iets ontspannends te doen. Maar dat moet natuurlijk kunnen. Je tip van even naar buiten gaan is ook een hele goede, die moet ik ook eens proberen! En wat ik bij mezelf merk, is dat het niet goed is om te werken en ontspannen in dezelfde kamer. Ik woon nog thuis dus alles is in dezelfde kamer, waardoor ik continu geconfronteerd word met het werk dat nog op mijn bureau ligt terwijl ik gewoon even in bed tv lig te kijken.