Happiness Uitgelicht

Dé manier om minder stress en angst te ervaren

Je kent toch wel dat gevoel dat je de héle tijd druk bent, dat je amper tijd hebt om adem te halen en dat je je de hele tijd opgejaagd voelt? Of dat je aan het malen bent, of je onzeker voelt over dingen die eventueel zouden kunnen gebeuren (het “wat als-fenomeen”)? Of dat je het gevoel hebt te verzuipen in alle verantwoordelijkheden? Vreselijk is dat. 

Ik heb een tip waardoor je hier wat minder last van kunt hebben. Een verandering in mindset, wat je kan helpen in sommige situaties. En dan heb ik het niet over écht heftige situaties zoals gezondheidskwesties of verlies, maar de niet-levensbedreigende situaties die je eigenlijk best kunt relativeren maar waar je tóch mentaal (en soms ook fysiek) heel veel last van kunt hebben.

Je mindset veranderen is natuurlijk makkelijker gezegd dan gedaan, maar het helpt al om er bij stil te staan.

“Drukte vloeit voort uit een te sterke gerichtheid op langetermijndoelen; het gevoel het te druk te hebben hangt samen met de dingen te serieus nemen” – Tony Crabbe

Bovenstaande quote komt het uit boek Nooit meer te druk*. Die ben ik nu aan het lezen, en ik kom nu al mooie stukken tegen! Tony Crabbe stelt dat je best wat ‘gemakzuchtiger’ mag zijn, dat je alles wat speelser mag benaderen. Daar ben ik het helemaal mee eens en dat probeer ik zelf ook al een tijdje toe te passen.

Hier komt het eigenlijk op neer: Neem het allemaal niet zo serieus. Leg er niet zo’n grote lading aan.

Gemakzuchtiger zijn betekent natuurlijk niet dat je alles maar kunt afraffelen of ineens super laks moet worden, maar dat je wat minder perfect probeert te zijn. Dat je alles niet zo overdreven serieus neemt. Dat je je perfectionisme iets meer loslaat en hierdoor misschien juist zelfs wat betrokkener, creatiever en productiever wordt.

Zelf heb ik dit de afgelopen maanden toegepast en ik merk echt dat ik er meer rust door heb. Ik leg overal wat minder lading aan en probeer mezelf wat minder gek te maken in m’n hoofd.

Een voorbeeld: Tijdens mijn pre-master maakte ik me altijd vreselijk druk over groepsopdrachten, ik voelde me ontzettend verantwoordelijk, wilde overal meteen op reageren, vond het vreselijk als ik een groepsmeeting moest missen (terwijl anderen heel vaak dingen misten) en nam het altijd veel te serieus waardoor ik ook veel te veel taken op me nam. Het kostte me echt heel veel energie.

Nu niet meer. Ik lever nog steeds even goed werk af en ik zet me in, maar ik voel me niet meer ‘als enige’ verantwoordelijk voor een hele groep. Ik neem nog steeds mijn verantwoordelijkheid, maar ik ben iets gemakzuchtiger geworden, waardoor het me heel veel energie scheelt.

Nog een ander voorbeeld: Tijdens de vorige tentamenperiode had ik na een week cónstant dat opgejaagde gevoel. Ik moest nog zoveel leren, nog zoveel doen en ook nog allemaal dingen regelen naast mijn studie. Ik voelde me echt overweldigd en ik was er heel erg moe van.

Op een gegeven moment besefte ik me dat ik mezelf dit opgejaagde gevoel oplegde. Als je je zo vreselijk voelt ga je echt niet sneller of productiever werken. Ik was er echt klaar mee om me zo te voelen, dus ik probeerde wat meer schijt te hebben, er wat minder lading aan te leggen. Het is maar studie. Ja, het is belangrijk. Maar als je het in perspectief zet zijn er belangrijkere dingen om je zorgen over te maken.

En het werkte! Ik voelde me minder opgejaagd en ‘anxious‘. Ik moest nog steeds heel veel doen en ik werkte nog steeds heel hard, maar dan zonder dat verschrikkelijke gevoel alsof je verzuipt in je verantwoordelijkheden.

Door er alleen al bij stil te staan dat je zelf controle hebt over je gedachten en je gevoel, dat je vaak vooral last hebt van je eigen gedachten, kun je jezelf een hoop ellende besparen. Op zo’n moment dat je je gestrest voelt of veel piekert, kun je jezelf hierop betrappen en jezelf ‘terugfluiten’.

Dus: Heb wat meer schijt aan dingen die niet levensbedreigend zijn. Leg wat minder lading aan de relatief onbelangrijke dingen, het is niet nodig dat je je daar mentaal (en fysiek) toch zo door laat beïnvloeden.

En als je je weer een keer zo voelt, denk je gewoon aan dit verhaal.

Liefs,
Laura.

PS: Zo laat je je minder beïnvloeden door negatieve gedachten. 

* Dit is een affiliatelink. Als jij dit boek via deze link bestelt, krijg ik een (heel) klein percentage van de opbrengst. Ik heb het boek echter zelf gekocht en gelezen. 

Ik ben Laura, een 23-jarige blogger, freelancer en student! Ik ben afgestudeerd aan TMO Fashion Business School en op dit moment ben ik mijn master Marketing Management aan de Rijksuniversiteit Groningen aan het afronden. Sinds maart 2017 woon ik samen met mijn vriend Tim in Haarlem! Op Style Remains vind je artikelen over geluk, zelfontwikkeling, ambitie, succes, ondernemen & bloggen.

Leave a Comment

Comments (13)

  1. Supergoed stuk! Het is ook gewoon een waarheid als een koe, maar vaak zo lastig om aan toe te geven haha. Maar ik merk het ook wel: als ik overal wat relaxter over denk, neemt dat een hoop stress weg.

  2. Oh, deze gedachte heb ik zó vaak gehad toen ik met mijn prémaster en master bezig was. Ik heb het zó vaak tegen mezelf gezegd. Telkens als ik na een tentamen weer half hyperventilerend mijn antwoorden na zat te kijken met de voorlopige antwoordsleutel zei ik tegen mezelf: wat ben je toch een debiel. Maar toch kon ik het niet stoppen. Soms zou het zo fijn zijn als er een knopje in je hoofd zit, een schakelaartje, waarmee je dit gevoel uit kan zetten.

  3. Wauw, zo’n goed stuk! Ik ben namelijk heel goed in stressen en het serieus nemen van alles. Af en toe heb ik wel de gedachte van: er zijn belangrijkere dingen in het leven, ontspan even. Alleen als ik dit lees besef ik dat ik dit wat meer mag vasthouden! Dank je wel!

  4. Hier ben ik het zó mee eens! De afgelopen maanden ben ik het leven ook speelser aan het benaderen en dat maakt het zoveel leuker! Natuurlijk, soms lukt me dit niet en val ik weer terug in gepieker, onzekerheid, veeleisendheid, en perfectionisme, maar het helpt heel erg om daar al van bewust te zijn en me af te vragen of dat de manier is waarop ik wil leven (dat laatste klinkt wellicht een tikkeltje dramatisch, maar goed).

  5. Wat een handig artikel met tips! Ik herken het gevoel zelf goed aangezien ik volgende week met mijn examens begin en in vergelijking met medestudenten het gevoel heb dat ik heel erg achter sta.
    Liefs,
    Yara

    1. Fijn om te horen Yara! Waarschijnlijk valt dat heel erg mee, anderen lijken soms veel verder te zijn dan ze in werkelijkheid zijn. Focussen op jezelf! Succes met je tentamens 🙂 Liefs

Read previous post:
20 Tips om de tentamenperiode te overleven

De tentamenweken komen er weer aan, of zijn zelfs al bezig. Het is niet makkelijk, om je weken achter elkaar...

Close