Deze 10 simpele gewoontes maken je gelukkiger

Het zijn hele simpele dingen die misschien vanzelfsprekend lijken, maar het lang niet altijd zijn. Dit zijn 10 simpele gewoontes die ons gelukkiger maken!

1. Zeg geen ‘ja’ meer als je ‘nee’ bedoelt.

Probeer echt je grenzen aan te geven en wat vaker nee te zeggen. Je hebt alleen jezelf ermee als je akkoord gaat met dingen die je niet wilt of kan. Ben je bang dat andere mensen hier een mening over hebben? Snap ik. Maar die mening hebben ze toch wel en waarschijnlijk zijn ze die mening na tien minuten al weer vergeten (en zo niet, hun probleem). Het is niet aan hen om jouw grenzen te bewaken, dat moet je zelf doen.

2. Praat niet meer vanuit de ‘ik moet’ maar vanuit de ‘ik wil’.

Zeg niet tegen jezelf dat je naar de sportschool MOET, maar dat je graag wilt omdat je je er fitter door voelt. Zeg niet meer dat je MOET werken, verander het naar dat je wilt werken om geld te verdienen of ervaring op te doen. Het is een hele andere manier van denken die je misschien veel minder ontevreden maakt. Hetzelfde geldt voor dingen die je wilt bereiken. Focus op de ‘hoe ga ik dit doen’ in plaats van op de ‘waarom heb ik dit nog niet gedaan’.

3. Ga vaker offline op een dag.

Zet je telefoon gewoon vaker op vliegtuigstand zodat je je niet constant focust op de appjes en mails die binnenstromen. Ga gewoon lekker een serie kijken zonder je telefoon, of een boek lezen, of je 100% richten op je gezelschap. Je hoeft niet constant bereikbaar te zijn, ook al verwacht ‘men’ dit misschien wel van je. Niet jouw probleem!

4. Focus op één ding tegelijk, multitasken maakt ons gestrester.

Misschien kunnen vrouwen goed multitasken, maar we worden er echt niet meer ontspannen van. Focus je écht op één ding tegelijk. Probeer het maar eens, je zult echt merken dat het je minder energie kost.

5. Doe meer dingen die je echt leuk vindt.

En maak hier ook echt bewust tijd voor. ‘s Ochtends vroeg, ‘s avonds of in het weekend heb je waarschijnlijk zelf de keuze hoe je je tijd indeelt. Vaak lummelen we maar wat aan of zitten we hersenloos te scrollen op social media. Zonde! Op vakantie doe je (hopelijk) ook vooral dingen waar je blij van wordt, dus waarom in het dagelijks leven niet?

6. Luister wat minder vaak naar de stem in je hoofd die zegt dat je het allemaal niet kan.

Wees je ervan bewust dat je emoties niet altijd de waarheid spreken. Het is héél lastig, maar je kunt jezelf trainen om niet alles te geloven wat je denkt. En je bewust worden van die gedachten is de eerste stap. Als ze weer voorbij komen denk je gewoon ‘zijn ze weer’, en vervolgens probeer je om erboven te staan.

7. Neem af en toe vijf minuten de tijd om een turbo-opruimsessie te doen.

Je kunt echt veel opruimen en/of schoonmaken in vijf minuten, en je zult merken dat het veel fijner is om te leven in een opgeruimde ruimte. En het scheelt je later een hele hoop tijd en energie. Ook kun je tussendoor de 1-minuutregel aanhouden. Als iets minder dan een minuut de tijd kost, doe het meteen. Ruim bijvoorbeeld ‘s avonds meteen je kleding op, zet meteen je ontbijtspullen in de vaatwasser, maak ‘s ochtends je bed op.

8. Probeer minder te klagen over situaties die je niet kunt veranderen.

Soms is klagen gewoon heerlijk, maar er is een verschil tussen klagen voor de grap en écht klagen en constant negatief zijn. Aan sommige dingen kun je gewoon niks veranderen, dus probeer je negativiteit te beperken. Word je alleen maar moe van.

9. Luister beter naar je lichaam.

Heb je dorst? Drink dan meteen een paar glazen water (ook als je dan helemaal naar de keuken moet lopen). Heb je hoofdpijn? Misschien heb je te weinig gedronken of teveel achter een scherm gezeten. Heb je honger? Eet wat. Ben je constant moe of energieloos? Neem tijd om op te laden, zeg afspraken af, bekijk waardoor dit komt en probeer het te veranderen. Ben je prikkelbaar en emotioneler dan normaal? Grote kans dat je oververmoeid bent. Je lichaam geeft niet voor niets signalen af. Als je die signalen beter leert te herkennen kun je ook beter voor jezelf zorgen.

10. Wees vaker tevreden met de dingen die je hebt.

Zoals de gezondheid van jou en je familie, een volle koelkast met lekkere dingen, het huis waar je je thuisvoelt, het hebben van een fijne relatie, leuke vrienden. Waar je dan ook blij van wordt! Soms nemen we dat soort dingen denk ik voor lief, omdat het zo ‘gewoon’ voor ons is dat we een dak boven ons hoofd hebben, of elke dag genoeg eten en drinken.

Liefs,
Laura.

Foto credit: Mikael Cho

Author: Laura

Ik ben Laura, een 24-jarige blogger en freelancer. Ik ben in 2015 afgestudeerd aan TMO Fashion Business School en heb deze zomer mijn MSc Marketing Management afgerond aan de Universiteit van Groningen! Sinds maart 2017 woon ik samen met mijn vriend Tim in Haarlem. Op Style Remains vind je artikelen over geluk, zelfontwikkeling, ambitie, succes, ondernemen & bloggen.

Leave a Comment

Your email address will not be published.

  • Fijn artikel! Eigenlijk allemaal zo logisch, maar toch fijn om eens zo’n reminder als deze te hebben dat het allemaal niet zo moeilijk hoeft te zijn. Het zijn de kleine dingen die je uiteindelijk hartstikke gelukkig kunnen maken en dit zijn 10 hele goede tips!!

  • Mooi lijstje <3 ik ben het vooral met de drie bovenste punten helemaal eens: nee zeggen is soms zó belangrijk, ook al wil je het liever niet. En die omschakeling maken naar iets wíllen in plaats van iets moeten ok: er is maar zo weinig wat we eigenlijk echt moeten en zo veel wat we kúnnen én willen, en dan motiveer je jezelf ook veel meer. Verder helpt bij mij ook het zo leeg mogelijk houden van mijn to do-list, zodat ik me echt kan focussen op de dingen waar ik aandacht aan wil geven, en pauzes tussendoor nemen! Gewoon even een kwartiertje bijkomen is zó fijn. Net als offline zijn, dat ontdek ik ook steeds meer 🙂

  • Heel goed lijstje! Ik ben het vooral eens met die ‘geen ja zeggen als je nee bedoelt’. Ik moet zeggen dat ik me er nog wel eens op betrap dat ik zeg dat ik iets goed vind, terwijl ik dat eigenlijk niet vind..

  • Ik probeer nu ook echt meer te denken in wat wil ik. Mijn innerlijke kriticus is zo sterk dat ik steeds maar blijf hangen in ik moet. Langzaam zit er steeds meer vooruitgang in en dat is zo fijn. Ik doe de dingen nu omdat ik ze graag wil doen, zoals sporten, niet omdat ze moeten.