Voor als het je allemaal even teveel wordt

In dit artikel wil ik mijn tips met jullie delen voor als je het even niet meer trekt. Voor als het je allemaal even teveel wordt, door welke redenen dan ook. Ik heb zelf veel meegemaakt in mijn korte leven, en soms heb je het gevoel dat je je hoofd niet meer boven water kunt houden. Ik hoop dat jullie er iets aan hebben:

1. Je mag best erkennen dat je het moeilijk hebt 

Ook al staat er op heel internet dat je sterk moet zijn, “keep your head up” of whatever, je hebt het ook gewoon even heel erg moeilijk. Er gebeuren ook heel nare dingen. Daar mag je in mijn ogen best even aan toe geven. Het is namelijk nogal makkelijk gezegd dat je sterk moet blijven en naar de toekomst moet kijken als je mensen verliest, of als je andere heftige dingen meemaakt. Geef even toe aan dat zelfmedelijden, scheld (niet hardop) de hele wereld even verrot dat het allemaal oneerlijk is. Volgens mij lucht dit meer op dan als je al je gevoelens weg drukt omdat je sterk wilt zijn.

2. Let it be – Ga mee met de golven 

Maar dan komen we bij het volgende: Weken lang in zelfmedelijden zitten heeft geen zin. Neem je moment(en), wees verdrietig, boos, bang, wat dan ook, en probeer het daarna even van je af te laten glijden. Want hoeveel je ook scheldt op de wereld, het verandert niks aan de dingen die je hebt meegemaakt. Het is nou eenmaal zo. Let it be, laat je gewoon meestromen met de golven van het leven. Ja, dat klinkt zweverig, maar dat is wel wat je het beste kunt doen. Huil als je verdrietig bent, lach als er leuke dingen gebeuren. Laat alles over je heen komen en leef op de automatische piloot. De rest komt vanzelf wel weer. Het leven gaat door om je heen, jouw leven gaat ook door. En je hoeft echt niet meteen weer de oude te zijn. Laat je meevoeren en doe rustig gaan.

3. Luister goed naar je lichaam en naar jezelf

Probeer in die tijden dat je het allemaal even niet meer trekt extra goed te luisteren voor je lichaam. Maak lange nachten, eet en drink goed en luister naar wat je lichaam nodig heeft. Heb je behoefte aan sport? Ga dan lekker sporten. Heb je er behoefte aan om alleen te zijn en Sex and the City te kijken op bed (guilty)? Doe dat. Leg jezelf in de watten, want je hebt het gewoon even zwaar. Koop lekkere dingetjes voor jezelf: Lekker eten, die bakjes watermeloen die je normaal eigenlijk te duur vindt, of douchegel van Rituals. Bedenk waar jij op dit moment kleine gelukjes uit kunt halen, want die heb je verdiend.

4. Sta stil bij de dingen die je wel hebt, bij je geluk

Over geluk gesproken, in die tijden dat alles even k*t lijkt is het extra belangrijk dat je stilstaat bij wat je wel hebt. Ik ben bijvoorbeeld elke keer weer als er iets gebeurd is ontzettend dankbaar voor mijn loved ones, omdat zij een geweldig vangnet zijn. Als familie zijn we ontzettend sterk en dat geeft me ook het vertrouwen dat we ook hier wel weer bovenop komen met z’n allen. Zo heeft iedereen wel iets of iemand waar je dankbaar voor bent. Sta ook stil bij de mooie dingen in het leven. Geniet extra van de zon, van de geur van regen, van een fietstochtje die je maakt, wat dan ook. Wees blij met de plek waar je woont, met de dingen die je bereikt en wees trots op jezelf. Want je flikt het allemaal maar wel mooi. Ondanks alles.

5. Ga aan de slag met ontspanning

Klinkt lekker tegenstrijdig: Ga aan de slag met ontspanning. Alsof je ervoor moet werken om te ontspannen, maar dat is waarschijnlijk wel zo. Ik kan namelijk heel moeilijk echt ontspannen in dit soort tijden, omdat ik dan alleen maar ga nadenken over alles. Het liefst kijk ik tot half twaalf een serie, waarna ik verwacht meteen in slaap te vallen. Maar dat gebeurd natuurlijk niet, want je hoofd en je lichaam zijn nog totaal niet tot rust gekomen. Zet een half uur voor je gaat slapen alle schermen uit, ga rustig op bed liggen en focus je op je ademhaling. Ga tellen van 100 tot 0, of zet rustgevende muziek op, dat werkt bij mij vaak wel. Ga tien minuten intensief sporten voor je gaat slapen, of ga touwtjespringen. Ik heb zelfs yoga geprobeerd, om rustig te worden (niet mijn ding, het lukte voor geen meter). Kijk wat werkt voor jou, wat jij fijn vindt. Ontspannen is heel belangrijk, om de dagen vol te houden.

Ik vond het ook erg fijn om mijn kamer een grondige opruim- en schoonmaakbeurt te geven. Opruimen werkt best kalmerend en het is heerlijk om in een nette, fijne kamer te zijn. Waarschijnlijk moet je net als ik gewoon werken of naar college, dus probeer de uren dat je vrij hebt wel echt rust te nemen.

Je bent niet alleen 

Dit zijn de dingen die ik probeer toe te passen om mijn hoofd boven water te houden. En geloof me, als je goed voor jezelf zorgt en lief bent voor jezelf, wordt het gevoel dat je het allemaal niet trekt vanzelf wel wat minder. Je bent ook heel sterk, en na dit alles is het tijd om rechtop te gaan staan en de moed erin te houden.
Ik keek net naar mijn plantje en bedacht een vergelijking: In dat soort tijden lijk je op een plantje dat te weinig water heeft gekregen. Een plantje hangt er een beetje slapjes bij, zonder levenslust. Maar beetje bij beetje krijg je weer water (door het goed zorgen voor jezelf) en uiteindelijk sta je weer rechtop. Of slaat dit echt helemaal nergens op? Haha.

Oh en trouwens: Je hoeft het niet alleen te doen. Het zoeken van professionele hulp kan zo’n grote steun in de rug zijn, echt waar. Na het verlies van mijn beste vriendin heb ik zelf ook professionele hulp gehad en het heeft mij geholpen in het verwerkingsproces.

Ik hoop dat jullie iets hebben aan mijn tips.

Liefs,
Laura.

Lees ook mijn artikel met tips voor als je niet lekker in je vel zit.

Author: Laura

Ik ben Laura, een 24-jarige blogger en freelancer. Ik ben in 2015 afgestudeerd aan TMO Fashion Business School en heb recentelijk mijn MSc Marketing Management afgerond aan de Universiteit van Groningen! Sinds maart 2017 woon ik samen met mijn vriend Tim in Haarlem. Op Style Remains vind je artikelen over geluk, zelfontwikkeling, ambitie, succes, ondernemen & bloggen.

Leave a Comment

Your email address will not be published.