Tips voor als je last hebt van een winterdip

Ik merk bij mezelf dat ik rond deze tijd minder energie heb, minder motivatie om dingen te ondernemen. De kou vind ik zelf niet zo erg (regen daarentegen…), maar het feit dat het ‘s ochtends laat licht is en het ‘s avonds ook heel vroeg weer donker wordt zorgt er bij mij voor dat ik me lusteloos en moe voel. Ik wil op sommige dagen alleen maar in bed blijven en slapen. Ik heb een aantal tips die kunnen helpen om deze maanden door te komen!

1. Ga elke dag naar buiten

Frisse buitenlucht is zó belangrijk als je last hebt van een winterdip, net als daglicht. Ga dus elke dag even naar buiten, ook al is het grijs, ook al is het koud. Doe overdag de gordijnen open en ga zoveel mogelijk bij een raam zitten. Ik ben laatst, toen de zon scheen, anderhalf uur buiten geweest. Lekker een wandeling gemaakt in het Noorderplantsoen. Echt heerlijk, ik merk dat ik er van opknap.

2. Gebruik een wake-uplight

Vorig jaar heb ik een wake-uplight gekocht, en dat werkt voor mij heel erg goed. Deze lamp gaat een half uur voordat je wekker gaat ‘aan’, en wordt steeds lichter. Net als een zonsopgang! Je wordt dus niet meer wakker met het gevoel dat het nog midden in de nacht is, want je kamer is al verlicht als de wekker gaat. Voor mij is dit echt een manier om minder moe wakker te worden.

Ik gebruik mijn wake-uplight trouwens ook ‘s avonds als ‘gewone’ lamp, om mijn kamer minder donker te maken. Heel fijn! Dit is de wake-uplight die ik heb, maar als ik opnieuw kon kiezen had ik deze of deze* gekocht omdat die meer opties hebben qua geluiden.

3. Luister naar vrolijke muziek

Muziek beïnvloedt je humeur en kan dus een positieve invloed op je hebben. Ik heb vaak van die vrolijke afspeellijsten aanstaan, of maak zelf een selectie van nummers die me vrolijk maken. Jason Mraz doet het ook altijd goed bij mij, of The Beatles, of Kerstmuziek!

4. Ga regelmatig sporten

Oud nieuws, maar als je regelmatig sport voel je je beter. Echt. Sporten maakt namelijk een stofje aan waar je je gelukkiger van gaat voelen, en je voelt je daardoor sowieso fitter en energieker. Ook goed te combineren met tip 1, een lekkere wandeling maken. Soms ga ik gewoon alleen een rondje lopen, met muziek in.

5. Let op je eten en drinken

Eet meer groenten en fruit, en vooral minder suiker. Veel slechte suikers en slechte vetten zijn namelijk ook funest voor je gemoedstoestand. Dit is natuurlijk altijd het geval, maar vooral als je je sowieso al wat minder voelt. Drink ook veel water en thee!

6. Neem vitamine D supplementen

Een heel groot deel van de Nederlanders heeft een vitamine D tekort, omdat we nou eenmaal niet zoveel zon hebben in dit koude kikkerlandje en/of niet vaak genoeg naar buiten gaan. Zelf neem ik de hele winter door vitamine D supplementen (deze heb ik) en ik heb zeker het idee dat ik hier, qua energielevel, baat bij heb. Bij vragen, raadpleeg een huisarts voor meer informatie. 

7. Focus je op de dingen die je gelukkig maken

Blijf leuke dingen doen, zoek je vrienden en/of familie op, plan dingen in waar je je op kunt verheugen. Het maakt niet uit wat het is, als het je maar blij maakt. Zorg extra goed voor jezelf. Doe gezellig kaarsjes aan. Trakteer jezelf een keer op een dagje sauna, een dagje naar het strand of een fijne gezichtsbehandeling of massage. Of koop een mooie bos bloemen. Of een lekker wijntje. Wat dan ook.

8. Probeer een ritme aan te houden, ook als je vrij bent

Eindeloos uitslapen en in bed blijven hangen lijkt fijn, maar uiteindelijk voel je je er waarschijnlijk niet echt beter door (behalve soms, dan heb je dat gewoon nodig). Ik voel me dan juist altijd een beetje sloom en futloos. Houd een ritme aan waar je productief van wordt, waar je energie van krijgt. Maak er bijvoorbeeld een gewoonte van om je bed op te maken, meteen je gordijnen open te doen en je aan te kleden, voor een goed begin van de dag. Lees ook dit artikel voor een fijne ochtend!

9. Doe een stapje terug

Dat gezegd hebbende, misschien kunnen we ook gewoon accepteren dat het in de winter allemaal een tandje langzamer gaat. Een beetje lief voor onszelf zijn, onszelf niet veroordelen dat we minder energie hebben. Ik las laatst een artikel over rustiger aan doen in de winter, en het klonk eigenlijk zo logisch!

“What if we sought to take a cue from nature and slowed down this winter, instead of pushing ahead?” Goed plan. Lees het artikel hier. Misschien hebben we (in ieder geval de mensen die last hebben van de winterblues) nou eenmaal minder energie in de winter, big deal! Dit artikel is ook een aanrader.

Heb jij ook last van de donkere maanden? Hoe ga jij er mee om?

Liefs,
Laura.

 

* Dit is een affiliate link. Dat betekent dat ik een (heel) klein percentage ontvang als je het product besteld via mij. De producten die ik via deze links aanraad heb ik wél zelf gekocht en raad ik alleen aan als ik er zelf enthousiast over ben. 

Author: Laura

Ik ben Laura, een 24-jarige blogger en freelancer. Ik ben in 2015 afgestudeerd aan TMO Fashion Business School en heb deze zomer mijn MSc Marketing Management afgerond aan de Universiteit van Groningen! Sinds maart 2017 woon ik samen met mijn vriend Tim in Haarlem. Op Style Remains vind je artikelen over geluk, zelfontwikkeling, ambitie, succes, ondernemen & bloggen.

Leave a Comment

Your email address will not be published.