Meer zelfvertrouwen ontwikkelen? Deze tips hebben mij écht geholpen.

Er zijn zoveel artikelen te vinden over het krijgen van meer zelfvertrouwen, maar meestal lees je de tips een keer door en kun je er in de praktijk vrij weinig mee. De tips zijn vaak makkelijker gezegd dan gedaan, vooral het mentale gedeelte. Natuurlijk zijn de tips als “kleed je mooi aan voor meer zelfvertrouwen” vrij makkelijk uit te voeren en ook effectief. Maar als succesvolle mensen met heel veel zelfvertrouwen zeggen dat je “negatieve gedachten moet laten gaan” of “gewoon meer in jezelf moet geloven” dan is het eerste wat ik denk: HOE DAN?!

Via Sanny van Sannyzoektgeluk ben ik in aanraking gekomen met Tony Robbins, een Amerikaanse coach, spreker en schrijver. Ik heb al veel video’s van hem gekeken en podcasts geluisterd, en ik merk dat de dingen die hij zegt me aanspreken en inspireren. De tips zijn praktisch, niet zweverig en hij deelt bijvoorbeeld ook oefeningen waar ik echt iets aan heb. Onderstaande video’s hebben mij geholpen:

Hieronder deel ik de grootste lessen die ik van hem heb geleerd op het gebied van zelfvertrouwen:

Blijf niet hangen in de ‘rol’ die je voor jezelf hebt gecreëerd.

Mensen zijn geneigd om consistent gedrag te vertonen, om een bepaald patroon te blijven volgen en om een bepaald zelfbeeld hoog te houden. Dus stel dat je jezelf altijd hebt gezien als een verlegen, onzeker of conservatief persoon, dan kan het zijn dat je jezelf onbewust vastzet in die ‘rol’. Dat je sommige dingen niet durft te doen omdat je ‘nou eenmaal een verlegen persoon bent’, of daar eigenlijk ‘te conservatief voor bent’, ook al zou je het stiekem wel willen en kunnen doen.

Als je vaak genoeg tegen jezelf blijft zeggen dat je verlegen of onzeker bent, dat je bepaalde dingen niet durft, dan zal je hier ook in blijven geloven en je hier ook naar gedragen. Wat nou als je het WEL durft? Of je je per ongeluk WEL zelfverzekerd voelt over bepaalde dingen? Ben je dan ineens niet meer jezelf?

Als je je hier bewust van wordt en merkt in welke ‘rol’ jij op dit moment zit, kun je jezelf trainen om dit wat meer los te laten. Hoe wil je je voelen? Hoe wil je graag dat anderen jou zien? Ik las ergens ‘photoshop your self-image’, wat ik een mooie quote vind. Verander stap voor stap het beeld dat je van jezelf hebt en laat alle stempels wat meer los. Nu je jezelf niet meer de stempel ‘verlegen’ geeft, kun je stap voor stap kleine acties uitvoeren vanuit je nieuwe rol. Je durft misschien mensen aan te spreken die je niet kent, of meer opvallende kleding te dragen, of je durft je eigenlijk best wel zelfverzekerd uit te spreken over de skills die je hebt.

Zelfvertrouwen is niet iets wat je HEBT, maar wat je CREËERT.

Realitycheck: Zelfvertrouwen (of een gebrek daaraan) is niet iets waar je mee geboren wordt. Natuurlijk is de een van nature zelfverzekerder dan de ander, maar NIEMAND is elke dag zelfverzekerd. Het is een state of mind, waar je aan kunt en moet (!) werken en die je aan kunt zetten. Het werkt niet altijd om honderd keer tegen jezelf te zeggen dat je zelfverzekerd bent (ik kan dit, ik kan dit, ik kan dit). Als je er bij voorbaat al niet in gelooft; als je met een zacht stemmetje tegen jezelf zegt “ik kan dit, ik kan dit” maar er tegelijkertijd bij zit als een bang vogeltje, dan kun je je voorstellen dat die woorden niet heel veel zullen veranderen aan hoe zelfverzekerd je je voelt. Hetzelfde geldt ook andersom: Stop met tegen jezelf zeggen dat je ‘nou eenmaal’ geen zelfvertrouwen hebt. BULLSHIT! Zelfvertrouwen kun je maken.

Maar hoe?

Fake it ’till you make it: 

“Emotion is created by motion”, aldus Tony Robbins. De manier waarop je beweegt, praat, zit of staat bepaalt dus voor een groot deel ook hoe je je voelt, en daarmee ook wat je uitstraalt. Tony zegt dat het veranderen van je ‘physiology’ (dus oa. je houding en beweging) je binnen een paar seconden een andere state of mind kan geven.

Voel je je lamlendig, futloos en zit je in een negatieve gedachtenspiraal? Zet eens oppeppende muziek op en ga eens een paar minuten intensief bewegen (doe jumping jacks bijvoorbeeld). Het lijkt dom, maar je zult merken dat je je meteen heel anders voelt en het lamlendige patroon doorbreekt.

Hoe je dit in het dagelijks leven kunt toepassen (zonder te gaan springen)? Ga actief rechtop staan, schouders naar achter, praat niet te zacht, kijk mensen recht in de ogen aan en beweeg je alsof je SUPER zelfverzekerd bent. Adem diep in en uit. Fake it ’till you make it. Als je hier de hele dag door op let en je bewust wordt van je eigen houding en beweging, zet je al een stap in de goede richting. Je ziet er in ieder geval pro-actief en sterk uit!

Control your mental focus:

Voor mij is dit écht een dealbreaker voor hoe ik me voel op een dag: onzeker of zelfverzekerd. Waar jij je op focust zal voor een groot deel bepalen hoe je je voelt. “Look and you shall find”, zoals hij in bovenstaande video ook mooi uitlegt aan de hand van de kleuren blauw en rood. Focus je je op blauw, dan zul je blauwe voorwerpen vinden in de ruimte en geen rood zien. Focus je je op rood, dan zul je meer rode voorwerpen zien en blauw verdwijnt naar de achtergrond.

Als je je focust op hoe iets NIET lukt of ‘nooit zal lukken’, dan zal je je bij voorbaat al gedemotiveerd en dus minder zelfverzekerd voelen. Als je je focust op de dingen die je (nog) niet hebt bereikt, haal je jezelf naar beneden én je verpulvert de restjes zelfvertrouwen die je misschien net met veel moeite bij elkaar hebt gesprokkeld. Vind dan maar eens de moed om ergens aan te beginnen of om een moeilijke of spannende stap te zetten.

Dit principe geldt ook voor de vragen die je jezelf stelt. Vaak stellen we veel negatieve vragen waarbij we onszelf constant naar beneden halen (tijdens het piekeren bijvoorbeeld, of zelfs in gesprekken met anderen). Je zult altijd negatieve antwoorden vinden op deze negatieve vragen (ook iets menselijks) en je gaat je nog slechter voelen over jezelf. Enkele voorbeelden?

  • Waarom lukt dit mij niet en anderen wel? Waarom gebeurt dit MIJ altijd?
    – Omdat anderen veel beter zijn en veel meer kunnen, zij verdienen het 
    – Omdat je niet goed genoeg je best doet
    – Omdat je er niet geschikt voor bent 
  • Waarom ben ik zo negatief en kunnen anderen wel positief zijn?
    – Omdat anderen meer redenen hebben om positief te zijn
    – Omdat je nou eenmaal een negatief persoon bent
  • Wat als ik wéér faal?
    – Je faalde vorige keer ook dus de kans is groot dat het je deze keer ook niet zal lukken
    – Waarom zou je het eigenlijk nog proberen?

Maar hoe draai je die negatieve focus om naar een positieve focus?

Wees je bewust van bovenstaande patronen, van de negatieve focus die je hebt en de negatieve vragen die je de hele dag door aan jezelf stelt. Stop met het overanalyseren van je gedrag en de dingen die zijn gebeurd in het verleden. Stop met jezelf naar beneden halen, zowel in gedachten als in gesprekken met anderen (!).

Probeer te bedenken waaróm je deze negatieve dingen denkt over jezelf, waarom je je focust op negatieve dingen of een negatieve associatie hebt met een bepaalde uitkomst. De kans is groot dat je bang bent, je jezelf wilt beschermen tegen bijvoorbeeld pijn of afwijzing.

Focus je minder op jezelf en je zogenaamde tekortkomingen, en meer op wat je kunt betekenen voor een ander, in zowel zakelijke als persoonlijke situaties.

Train je gedachten om die negatieve vragen aan jezelf om te zetten in positieve vragen:

  • Wat zijn eerste stappen die ik kan gaan zetten richting mijn doel?
  • Op welke manier kan ik dit het BESTE bereiken?
  • Wie kan ik vragen me te helpen met X?

Op die manier ga je er al vanuit dat je het doel kunt en gaat behalen en creëer je een positieve mindset voor jezelf. Zo zul je ook sneller meer zelfvertrouwen ervaren in het proces. Focus je op de mogelijkheden en de manier waarop je het GAAT bereiken.

Focus je daarnaast op de dingen waar je trots op bent, de dingen die je al hébt bereikt en de dingen waar je dankbaar voor bent. Geloof me, als je je dagelijks op positieve resultaten of gezette stappen focust zul je je heel anders voelen. Vanuit dat positievere gevoel zul je ook weer anders gaan handelen.

Let op: Je moet dit focussen op positieve dingen wel echt DOEN, alleen deze tekst lezen heeft geen zin. Zie de oefening hieronder. 

Besef ook dat je meer zelfvertrouwen krijgt naarmate je dingen vaker doet. Hoe ouder je wordt en hoe vaker je bepaalde dingen doet, hoe meer je in jezelf durft te geloven en hoe vaker je ervaart dat iets gewoon hartstikke goed gaat. Het is een proces, je zal niet op een ochtend wakker worden en NOOIT meer onzeker zijn. Je moet er zelf aan werken en bewust met je gedachtenpatronen en je houding bezig zijn.

Oefeningen van Tony Robbins die je kunnen helpen:

Oefening 1:
Focus eens actief op de dingen die je wél hebt bereikt. Als je iets MOEST kiezen: Waar kun je dan trots op zijn? Wat heb je gedaan in je leven waarvan je eerst dacht dat je het niet kon? Of welke dingen heb je tóch gedaan die eigenlijk buiten je comfortzone vallen? Groot of klein, maakt niet uit. Schrijf alles eens op waar je trots op kunt zijn. 

De dingen die als eerste in mij opkwamen?

  • Twee jaar geleden was ik super bang dat ik een pre-master en master niet aan zou kunnen en nu heb ik gewoon een master op zak. Toen ik hier aan dacht voelde ik me trots en merkte ik gek genoeg dat ik meteen rechter op ging zitten en een glimlach op mijn gezicht kreeg. Én ik besefte me dat ik nog helemaal niet vaak trots ben geweest op dit resultaat, omdat ik al weer aan het stressen was over de volgende stap. Zonde!
  • Ook ben ik eigenlijk best wel trots dat ik gewoon al meerdere keren (vier keer) naar een nieuwe stad ben verhuisd en hier elke keer weer mijn plek heb gevonden. En dat ik het hartstikke eng vond van te voren, maar dat ik toch die keuzes maakte omdat ik wist dat het positief zou zijn.
  • En dat ik mijn opleiding aan TMO zonder vertraging en succesvol heb afgerond terwijl ik in het eerste semester mijn beste vriendin verloor.
  • Het kan ook gaan om wat kleinere dingen: Ik ben bijvoorbeeld vorige maand voor het eerst naar een yogales geweest terwijl ik bang was dat ik de enige stijve hark van de groep zou zijn en niks zou kunnen. Daardoor heb ik het heel lang uitgesteld, maar toen ik eindelijk ging was er niks aan de hand en vond ik het hartstikke leuk. Deze positieve ervaring zorgt ervoor dat ik volgende keer misschien ook wat sneller de stap durf te nemen.

Oefening 2:
Denk aan iets wat je heel graag wilt bereiken op dit moment. Een nieuwe baan? Het behalen van je diploma? Visualiseer dit doel en HOOP dat je dit bereikt. Probeer echt even te hopen dat dit je lukt. Hoe voel je je nu? 

De volgende stap is dat je je gaat voorstellen hoe het voelt als je er VANUIT GAAT dat je dit bereikt. Visualiseer dat je je doel gewoon hébt bereikt en hoe je je voelt als dit is gelukt. BAM!

Voel je je zelfverzekerder als je je focust op het bereikt hebben van je doel? Als je rekent op het hebben van succes? Tony Robbins vertelde dat de meeste mensen meestal zo reageerden op deze oefening:

  • Hoping = Passief gevoel, je hoopt ergens op maar voelt nog niet helemaal de zekerheid dat het je gaat lukken en in je achterhoofd zit dat onzekere stemmetje.
  • Expecting = Actief gevoel, meer zin om aan de slag te gaan met de dingen die je kunt doen om het doel ook daadwerkelijk te bereiken.

Bij mij werkte dit ook zo.

Je eindstreep en succes visualiseren en écht geloven in een positieve uitkomst betekent natuurlijk niet dat je nooit meer een teleurstelling of tegenslag zult ervaren. Dit is denk ik ook waarom veel mensen de ‘law of attraction’ onzin vinden, je hebt nooit álles in de hand. Externe factoren liggen (meestal) buiten je macht, je hebt nou eenmaal niet overal invloed op.

Maar het ervan uit gaan dat je je doel GAAT bereiken en hier ook in gaan geloven verandert wel degelijk je houding, je gedachtenpatroon (!) en daarmee dus óók de actie die je onderneemt. En door het ondernemen van díe actie, met díe mindset, wordt de kans dus écht groter dat je slaagt.

En als iets niet lukt, ondanks je vertrouwen en ondernomen actie, dan kun je alsnog trots zijn op jezelf omdat je het hebt geprobeerd en heb je er waarschijnlijk veel van geleerd. En dat draagt ook weer bij aan meer zelfvertrouwen.

Pfoe, dat was een lang verhaal! Welke dingen helpen bij jou voor meer zelfvertrouwen?

Liefs,
Laura.

Author: Laura

Ik ben Laura, een 24-jarige blogger en freelancer. Ik ben in 2015 afgestudeerd aan TMO Fashion Business School en heb recentelijk mijn MSc Marketing Management afgerond aan de Universiteit van Groningen! Sinds maart 2017 woon ik samen met mijn vriend Tim in Haarlem. Op Style Remains vind je artikelen over geluk, zelfontwikkeling, ambitie, succes, ondernemen & bloggen.

Leave a Comment

Your email address will not be published.