15 Dingen die ik heb geleerd van drie weken reizen (en kamperen) door Noorwegen

Ik heb mijn hele leven gekampeerd met mijn ouders (love it), maar toch is het heel anders als je alleen gaat en zelf de voorbereidingen moet doen. Wat komt er veel bij kijken! Dit zijn de 15 dingen die ik heb geleerd van drie weken roadtrippen en kamperen:

1. Als mensen zeggen ‘Noorwegen is koud dus neem warme kleding mee’, dan is dat met een reden. Het vróór sommige nachten gewoon, in augustus. NEEM ZULKE ADVIEZEN DUS SERIEUS en onderschat weersomstandigheden nooit! Gelukkig waren we wel redelijk goed voorbereid en hadden we een warme softshelljas, een fleecetrui en een regenjas gekocht, maar zelfs met vier lagen kleding aan had ik het soms nog koud. Als we nog een keer naar een kouder land gaan neem ik een fleecedeken mee en een winterjas, als extra warmte nog. Ook was ik tijdens de hikes blij met mijn wollen muts en leren handschoenen.
  2. Je hoeft écht geen twintig outfits mee want je draagt er toch maar twee of drie. Stel prioriteiten bij het inpakken van je koffer en neem zo min mogelijk mee. Vooral comfortabele kleding.
  3. Hetzelfde geldt voor make-up, dat heb ik drie weken niet aangeraakt.
  4. Een warme douche kan wonderen doen voor je even-klaar-met-de-camping-gevoel.
  5. De controle drie weken loslaten over waar we heen gaan, waar we slapen en wat we gaan doen is eigenlijk best wel fijn, en ik ben er best wel goed in! Normaal gesproken houd ik graag de controle en ben ik meer van structuur, maar dit loslaten was echt heel fijn. Het ‘onthaast’ je echt. We hebben alleen de grote lijnen uitgestippeld, en een beetje om de spectaculaire hikes heen gepland. Verder wisten we soms in de auto nog niet waar we heen gingen, wat echt wel een gevoel van vrijheid geeft.
  6. Natuur (en weinig verkeer, gebouwen en mensen om me heen) zorgt bij mij écht voor een minder druk hoofd. Heerlijk.
  7. Houd altijd een rol vuilniszakken bij de hand (dus op een vaste plek) – heb je ALTIJD nodig voor honderd verschillende dingen.
  8. Ik kan lichamelijk meer aan dan ik dacht (we hebben pittige hikes in de bergen gedaan van vier, vijf, tien en zeven uur en ik ben echt trots op mezelf).
  9. Tim en ik zijn ook op het gebied van kamperen een super goed team (had ook niks anders verwacht, muaha); toen we eenmaal doorhadden hoe de tent opgevouwen moest worden (we hadden zo’n Quechua, ideaal) gingen het inpakken van de tent en de auto als een trein! En het samen zijn drie weken was gewoon alleen maar heel fijn. En gezellig. We hebben zóveel lol gehad, soms ook om onze eigen misery (als het een keer keihard regende, waaide en we in de auto zaten te eten, bijvoorbeeld).
  10. Zulke reizen maken vind ik geweldig, maar vergen wel wat meer voorbereiding dan een zon-zee-strand vakantie en daarom is de drempel misschien iets hoger om te gaan. Maar wat wij hebben geleerd is om gewoon écht te gaan omdat de extra voorbereidingen en de moeite het allemaal waard zijn. Zelf hadden we heel snel de knoop doorgehakt en hebben we eigenlijk niet getwijfeld. Als je dit graag wil doen (en wij willen nog veel meer reizen gaan maken), GA dan gewoon. Doe het. Je kunt kant en klare vakanties altijd nog boeken en later (als je kinderen hebt bijvoorbeeld) is het misschien lastiger om zo’n reis te plannen.
  11. Geld is maar geld, ervaringen zoals deze zijn veel belangrijker (dit zeg ik dus vooral tegen mezelf, om mijn lege bankrekening te verantwoorden). Wát een duur land. Alles in de supermarkt is minstens twee keer zo duur (omgerekend naar euro’s): een zak chips is bijvoorbeeld vier euro en een komkommer meer dan twee euro. Een biertje (33cl) is vaak rond de vijf of soms zelfs acht euro en een glas wijn meer dan tien. Daarnaast moet je heel vaak met de ferry (ongeveer twaalf euro per overtocht), betaal je tol en bij hikes soms twintig of dertig euro parkeergeld, én natuurlijk de boodschappen en camping overnachtingen nog.
  12. Minder dingen tegelijk doen is rustgevend. Soms zat ik daar, aan zo’n prachtig fjord, gewoon om me heen te kijken en te genieten van de natuur. Dat doe je thuis niet zo vaak meer, omdat je meestal wel een tv, laptop of telefoon aan hebt staan. Daar leefde ik veel meer in het moment.
  13. Het effectief inpakken van een auto (of eigenlijk geldt dat voor alles) is echt een kunst, die ik niet zo goed beheers. Tim wel.
  14. Zorg altijd voor genoeg eten onderweg (anders word ik echt hangry) en checken of de winkels wel op zondag open zijn is een aanrader. We kwamen erachter dat ze dus niét open zijn op zondag, en we gingen de dag erna een hike doen van tien uur. Niet handig.
  15. Het hebben van een eigen huis is toch ook wel heel erg fijn en dit ga je na drie weken kamperen wel weer even extra waarderen (een douche die blijft stromen en niet na vier minuten uit gaat, een keuken waar het niet waait, een kamer waar je je rechtop kunt omkleden).

Wauw, wat leer je eigenlijk veel tijdens zo’n reis! Niet alleen praktische reis-zaken voor als we nog een keer gaan kamperen, maar ook persoonlijke dingen. Punt 5 en 7 bijvoorbeeld, toch wel fijn om van jezelf te weten! Als het land niet zo duur was geweest en het lekker weer zou blijven had ik zo nog drie weken langer door Noorwegen willen reizen. Verder hebben we echt geluk gehad met het weer, hebben we prachtige dingen gezien en was het gewoon een geweldige ervaring.

Foto- en videobeelden volgen nog!

Liefs,
Laura.

OPROEPJE: Het lijkt me leuk om een Q&A op te nemen over de vakantie, over Noorwegen en over het maken van een roadtrip. Mochten jullie ergens nieuwsgierig naar zijn of iets willen weten (maakt niet uit wat), stel hieronder je vraag!

Author: Laura

Ik ben Laura, een 23-jarige blogger en freelancer. Ik ben in 2015 afgestudeerd aan TMO Fashion Business School en heb deze zomer mijn MSc Marketing Management afgerond aan de Universiteit van Groningen! Sinds maart 2017 woon ik samen met mijn vriend Tim in Haarlem. Op Style Remains vind je artikelen over geluk, zelfontwikkeling, ambitie, succes, ondernemen & bloggen.

Leave a Comment

Your email address will not be published.

• Oh wauw, kamperen en reizen door Noorwegen lijkt me ook echt geweldig dus ik ben súper benieuwd naar meer!! Vond dit al een hele leuke manier om zo wat meer te weten te komen over jouw reis.. Zowel de ups als de downs, haha! Héél tof om zo’n vakantie te doen!

• Leuk en herkenbaar. Zelf in dezelfde tijd rond wezen reizen door Canada en USA. Punt 8 en 12 zijn echt zooo herkenbaar!! Je schrijft echt super, blijven doen vooral. 😉

• Wat superleuk om te lezen Laura! Ik heb ooit met de camper 4 weken getrokken door Noorwegen met mijn ouders.. Kan er niet heel veel meer van herinneren, alleen de natuur.. dat vergeet ik nooit meer, wat fantastisch mooi! Ik wil ook zeker nog een keer terug!

• Haha dit klinkt allemaal zo herkenbaar, al zaten wij dan in het buurland. Soms gewoon echt bevroren in zo’n tentje ‘s nachts. Lig je dan met je 4 lagen tegen elkaar aan gekropen, wel knus overigens!. En inderdaad, het moment dat je dan thuis komt in je eigen huisje (wij wonen ook pas enkele maanden samen) ga je alles zó waarderen.

Maar gave reis hebben jullie gemaakt! Geniet nog maar heel lang van alle herinneringen :-)!

• Het klinkt echt alsof jullie een hele fijne vakantie hebben gehad. Ik ben benieuwd naar de verhalen die volgen. Ik ben vorig jaar 4 dagen naar de fjorden geweest en dat vroeg echt om meer.