Hoe je weer in een gezonder ritme komt

De laatste maanden zat ik echt weer in een ongezonde fase. Ik merk dat ik in de winter veel sneller ongezond doe, zowel qua eten als qua sporten. In de zomer krijg ik veel meer zin in fruit en groenten (salades) en heb ik veel meer energie om te sporten. Geen excuus om ongezond te doen natuurlijk, maar het is wel zo.

Met de lente in zicht vind ik het wel weer tijd worden voor een gezonde fase. Meer sporten en (veel) minder snoepen. Of nou ja, ik snoep niet heel veel, maar eet vooral heel veel hartige dingen zoals chips, koekjes en patat. Met deze stappen ga ik weer richting een gezondere periode:

Niet ‘vanaf maandag ga ik…..’, maar vanaf nu

Het is altijd zo verleidelijk om, als het bijvoorbeeld vrijdag is, te zeggen dat je ‘vanaf maandag weer gezond gaat doen’. Maar waarom doen we dat eigenlijk altijd? Ik heb voor mezelf besloten dat ik niet langer in zo’n ongezonde ‘spiraal’ wil zitten, dus waarom zou ik het mezelf dan toestaan om nog drie dagen compleet ongezond te doen? Ik begin gewoon vanaf nu, maar wel met kleine stapjes.

Kleine stapjes en niet teveel druk op mezelf leggen 

Dat brengt me op het volgende punt, ik ga niet meteen drastisch mijn hele eetpatroon omgooien. Dat werkt gewoon niet, ik denk dat het zelfs averechts werkt omdat dit niet vol te houden is. Met kleine stapjes bedoel ik bijvoorbeeld niet vijf koekjes, maar één koekje. Of elke dag in ieder geval het ontbijt, de lunch en het avondeten gezond houden en de snack-momenten nog een beetje door de vingers zien. Of trots zijn dat ik één keer naar de sportschool ben geweest, in plaats van dat ik baal omdat ik twee/drie keer wilde.

Dat ongezonde eten gewoon niet in huis halen

Oei, dit is een moeilijke. Heel belangrijk voor mij is: Niet met honger naar de supermarkt, en ook niet in een emo-bui naar de supermarkt. Gewoon niet in huis halen, maar wel zorgen voor alternatieven die ik kan eten op de momenten dat ik zin hebt in koekjes. Ik zal binnenkort een artikel maken met mijn gezonde boodschappenlijst.

Elke dag even naar buiten gaan, vaker lopen

Dit lukt aardig goed. Ik ben sowieso elke dag even buiten, als het lekker weer is gaan we vaak naar het Noorderplantsoen (heerlijk) en ik loop ook vaker ergens heen. Als het weer wat lekkerder weer wordt ga ik ook het hardlopen weer op proberen te pakken. Ik merk gewoon dat als ik vaker buiten ben, ik meer energie heb en ook meer zin heb om te bewegen.

Mezelf verwennen met gezonde (dure) dingen die ik lekker vind

Denk aan blauwe bessen (oke, ze waren in de bonus), amandelyoghurt van Alpro of walnoten. Eigenlijk best duur, maar als ik de koekjes en chips laat staan kan ik dat geld mooi gebruiken voor de lekkere maar gezonde dingen die ik wil halen. Het werkt bij mij ook gewoon goed als ik zin heb in eten wat “toevallig” ook nog gezond is.

Wat doen jullie om weer in die gezonde vibe te komen?

Liefs,
Laura.

Author: Laura

Ik ben Laura, 25 jaar. Ik ben in 2015 afgestudeerd aan TMO Fashion Business School en heb recentelijk mijn MSc Marketing Management afgerond aan de Universiteit van Groningen! Sinds maart 2017 woon ik samen met mijn vriend Tim in Haarlem. Op Style Remains vind je artikelen over geluk, zelfontwikkeling, ambitie, succes, ondernemen & bloggen.

Leave a Comment

Your email address will not be published.

  • Gelukkig heb ik zelf dat ik mijn hele leven geen frisdrank drink, en geen snoep lust.
    Alleen, ik lust wel ranja ( is iets van de laatste maand) ( 16 gram suiker in een glas) en chocola,chips en brownies gaan er ook heeeel graag in. Ook heb ik een vriend die graag snoept en weleens een croissantje meeneemt. Vanaf nu dus ook verboden terrein voor mij, want dit werkt gewoon niet. ik ben niet dik, maar heb nog nooit 66 kg gewogen tot nu toe -.- Dus dat worden crackers met kaas en tomaat en komkommer als ontbijt en lunch, en alleen warm eten. De avond is voor mij ook vreselijk, vooral sinds ik netflix heb. En veel water proberen te drinken.
    Ik werk in een restaurant, dus erna heb ik ook vaak honger. dan worden het dus ook crackers.. Kon altijd eten wat ik wou, maar nu niet meer !

  • Dit is zo herkenbaar.. Ik heb echt een mindere periode gehad en dat merk ik meteen. Ben telkens grieperig, heel moe en heb nergens zin in.. Wat voor mij werkt is accepteren dat ik af en toe iets minder gezonds eet en mezelf niks verbieden. Want als ik iets verbied dan wil ik het juist. Ik zei van de week tegen mezelf; ik ga een maand geen fast food eten. En dezelfde dag at ik nog een kroket.. Het werkt voor mij veel meer om lekker te eten wat op dat moment goed voelt en dan eet ik automatisch gezond. 🙂

  • Goede tips! Ik haal ook bijna nooit iets ongezonds in huis, dat werkt echt. Geen chocola, geen frisdrank, geen snoep… als het er is moet ik het altijd eten haha 😉 Elke dag even naar buiten moet ik ook eens gaan inlassen. Tijdens de werkweek is dat natuurlijk automathisch, maar als ik vrij ben kan ik zo opgaan in waar ik mee bezig ben dat ik gewoon de hele dag thuis ben..

  • Ik heb precies hetzelfde: ook ik merk dat het lente begint te worden en ik daardoor eindelijk weer kriebels krijg om te gaan sporten en gezond te eten, hoewel de uitvoer soms nog een stuk moeilijker blijkt. Ik vind het echt fijn om je tips te lezen, want daardoor besef ik dat ik inderdaad niet ineens m’n hele schema om hoef te gooien, maar dat kleine stapjes ook al een groot verschil kunnen maken. Daar maak ik mezelf ook veel gelukkiger mee!!

  • Vooral na deze week (hallo Pasen) heb ik weer echt alles gegeten wat los en vast zat. Dit soort blogjes komen dus echt als geroepen 🙂 Dankjewel!

  • Kleine stapjes is inderdaad een goede tip! Ik ben zelf echt verslaafd aan chocola en lekkere ongezonde dingen en kan hier ook zo niet van af blijven. De laatste tijd probeer ik het minder in huis te halen, maar na mijn avondmaal moet ik altijd iets van chocolade/zoets hebben en probeer ik het overdag een beetje te vermijden. Kleine vooruitgangen maar het werkt wel 🙂

  • Dit had ik echt even nodig! Ik vind het lastig om weer terug te gaan naar een gezond eet patroon. Meestal lukt ontbijt, lunch en avondeten prima. Het zijn de avonden dan hunker ik ineens naar chocola of chips. Ik probeer het met kleine stapjes te verbeteren en het gaat wel oke. Nu nog even doorzetten 😉

  • Handig! ik haal het ook niet in huis en zorg inderdaad wel dat ik genoeg gezonde alternatieven heb waar ik een beetje mee probeer te variëren.

  • Eigenlijk denk ik er exact zo over zoals jij haha. Ik neem ook kleine stapjes als ik weer.even wat gezonder moet eten (meer drinken, minder snoepen) en probeer dit langzaam aan op te bouwe. Als ik mij namelijk focus op 1 ding, gaat het een stuk makkelijker. Wat mij ook helpt is om weer even mijn macro’s bij te houden: op die manier weet ik snel weer wat goede porties zijn en kan ik mij er ook vaak aan houden haha. In iedee geval heel veel succes weer met wat gezonder doen dame.