Zo laat je je minder beïnvloeden door negatieve gedachten

Beïnvloed worden door je eigen negatieve gedachten is super naar, ik weet er alles van. Vooral als je in zo’n negatieve spiraal terechtkomt, jezelf steeds verder in de put ‘denkt’ en het moeilijk vindt om hier uit te stappen. Je bent zeker niet de enige die hier last van heeft, maar weet dat je je gedachten kunt controleren. Er is hoop! Er zijn verschillende onderzoeken geweest die uitwijzen dat je je gedachten kunt ‘trainen’, dat je ze kunt sturen. Niet voor niets is bijvoorbeeld meditatie heel erg populair. Maar je gedachten trainen is makkelijker gezegd dan gedaan. Met deze tips laat je je minder beïnvloeden door negatieve gedachten.

Veroordeel jezelf niet

Allereerst: Veroordeel jezelf niet. Van jezelf balen dat je ‘weer’ in zo’n gedachtenspiraal zit heeft helemaal geen zin, je voelt je alleen nog maar slechter. Accepteer van jezelf dat je die negatieve gedachten hebt, het is niet erg dat je soms zo denkt. Soms helpt het al om niet in de weerstand te gaan. Oke, ik heb deze gedachten, ik snap waarom ik ze denk en ik voel me even kut. Bah. Naar. En nu weer verder.

Zet je gedachten in perspectief

Soms heb je van die gedachten waarvan jezelf ook wel weet dat ze nergens op slaan. Het kan dan helpen om jezelf even streng toe te spreken. Om er voor te kiezen dat je je humeur niet laat beïnvloeden door die gedachten. Want:

  • Piekeren over het verleden heeft geen zin, het verleden is geweest
  • Piekeren over de toekomst heeft geen zin, je leeft NU en kunt niet alles onder controle houden
  • Piekeren is geen manier om oplossingen te vinden voor echte problemen

Zijn de onderwerpen waar je over piekert écht belangrijk? Als je oud bent en terugkijkt op je leven, zou dit dan iets levensveranderends zijn? Vraag jezelf af: Heb ik op dit moment een probleem? 

Het kan echt, dat je jezelf niet toelaat om je er naar door te voelen. Je hoeft je gedachten niet te geloven. Je hoeft ze niet ‘binnen te laten’. Zeg tegen jezelf: Oke, ik heb deze gedachten, maar ik ga ze nu weer loslaten en ik laat me er niet door naar beneden halen. Of, doe net alsof ík dit tegen je zeg. Ik kan heel overtuigend overkomen ;).

Misschien lukt het niet altijd, of niet in één keer, maar je kunt er écht voor kiezen om geen negatief gevoel te krijgen bij gedachten die je eigenlijk heel naar vindt. Een gedachte is maar een gedachte, je plakt er zelf een gevoel aan vast.

Tell the negative committee that meets inside your head to sit down and shut up – Ann Bradford

Visualiseer dat je gedachten ‘wegdrijven’

Je hebt soms toch dat je non-stop aan het piekeren bent? Dat er constant nieuwe onderwerpen, nieuwe nare gedachten bij je opkomen en dat je je met de minuut naarder voelt? Wat dan écht werkt bij mij, ook al klinkt het heel raar, is om te visualiseren dat ik die nare gedachten in een ‘wolk’ stop, die ik vervolgens laat wegdrijven. Het schijnt echt iets psychologisch te zijn, ik heb het geleerd van een professional. De volgende keer dat je in een negatieve gedachtenspiraal zit moet je dus aan dit verhaal denken en een mooie, witte, fluffy wolk voor je zien waar je alle gedachten (tegelijk, of voor elke gedachte een nieuwe wolk) instopt. Geloof me, probeer het een keer.

Spreek het uit of schrijf het op

Soms helpt het om de negatieve gedachten die je hebt uit te spreken bij iemand die je vertrouwt. Soms kun je het daarna makkelijker loslaten, of voel je zelf al wel dat je gedachten niet heel realistisch zijn. Als je het liever niet met iemand deelt kun je het altijd opschrijven. Ik schrijf soms een artikel over alles wat me dwars zit, die ik dan vervolgens niet publiceer (sorry). Even alles opschrijven wat je voelt en waar je zo over aan het malen bent kan helpen om het vervolgens weer een beetje los te laten.

Negative thoughts and tensions are like birds, we cannot stop them from flying near us, but we cán stop them from making a nest in our mind. – Unknown

probeer te herkennen dat je weer in zo’n negatieve spiraal zit

Soms gaat het vanzelf. Dan ben je voor je het weet weer aan het piekeren, voor je het weet denk je jezelf weer een rotgevoel. Maar hoe meer je dit herkent van jezelf en hoe beter je snapt waar het vandaan komt (onzekerheid, angst, verdriet, trauma), hoe beter je ermee om kunt gaan. Als je het bij jezelf herkent, kun je er iets aan doen. Dan kun je afleiding zoeken, iemand om steun vragen of de tips hierboven opvolgen. Probeer je dus bewust te worden van je gedachtepatronen.

Zoek afleiding

Soms heb je gewoon even niet de mentale kracht om je te weren tegen het negatieve gevoel dat je krijgt bij deze gedachten. Soms kun je ze nou eenmaal niet controleren, en dat hoeft ook niet altijd. Wees lief voor jezelf. Verander even van omgeving. Neem een lekker warm bad, werk jezelf in het zweet in de sportschool, kijk je favoriete serie, ga even lekker een wandeling maken, bel iemand op, kijk leuke filmpjes op Youtube, leidt jezelf af.

Dit waren mijn tips, ik hoop dat jullie er iets aan hebben.

Hoe zorg jij ervoor dat je niet wordt meegezogen in negatieve gedachten?

Liefs,
Laura

PS: Merk je dat je echt bijna dagelijks onder je negatieve gedachten lijdt en helpen deze tips niet? Overweeg dan om professionele hulp te zoeken. Dit kan je echt helpen om minder mee te worden gezogen in een negatieve gedachtenstroom.

Author: Laura

Ik ben Laura, 25 jaar. Ik ben in 2015 afgestudeerd aan TMO Fashion Business School en heb recentelijk mijn MSc Marketing Management afgerond aan de Universiteit van Groningen! Sinds maart 2017 woon ik samen met mijn vriend Tim in Haarlem. Op Style Remains vind je artikelen over geluk, zelfontwikkeling, ambitie, succes, ondernemen & bloggen.

Leave a Comment

Your email address will not be published.

  • Het is een hele nare situatie om in terecht te komen, zeker als het niet bij je karakter past. Momenteel hoop ik er snel uit te komen, maar aan de ander kant zou ik willen dat het al februari is. Dan zijn alle verplichtingen met de feestdagen en een paar belangrijke verjaardagen achter de rug en voelt het alsof er dan rust kan zijn. Wel de fout van piekeren over wat nog gaat komen. Alles van nu lijkt wel de Mount Everest. Ach ja.
    Bedankt voor je artikel. Zet je op een positieve manier aan het denken.

  • Ik heb hier (best wel heel erg) vaak last van, en idd; ik probeer er niet te lang in te blijven hangen. Waar ik ‘vroeger’ echt uren kon piekeren, pieker ik nu veel korter en probeer ik na te denken over dingen die ik wél leuk vind, of zoek ik inderdaad een beetje afleiding! Ook praten over die gedachten helpt me heel erg goed; en ‘vroeger’ schreef ik ze heel vaak op (ik vond die snelhechter met a4tjes laatst toevallig terug, en goh, dat was een heel boekwerk haha!)
    Fijn artikel <3

  • Voor mij niks nieuws, heb al heel veel gelezen over de kracht van gedachten. Maar een reminder is altijd goed. En de quotes die je er bij hebt staan vind ik ook heel leuk!

  • Wat een fijne tips, echt heel handig!
    Ik ben er vorig weekend achter gekomen dat mijn vriend van 2,5 jaar is vreemdgegaan. Ik heb een verleden van bijna-depressie en angststoornissen, dus ik herkende gelukkig op tijd dat ik hierdoor in een negatieve spiraal zat. Ik heb afleiding gezocht bij mijn lieve vriendinnen en voel me nu weer een stuk beter! 🙂

  • Fijne tips! Ik heb mezelf aangeleerd om deze gedachtes halt toe te roepen en ze om te buigen naar het positieve. Het lukt niet altijd maar meestal wel. Daarbij helpt het om ze uit te spreken en er even over na te denken.

  • Superfijne tips! Wat bij mij vooral goed werkt, is in perspectief denken en mijn gedachten opschrijven. Als ik mijn negatieve gedachten opschrijf, heb ik het idee dat ik het daardoor beter los kan laten. Wat bij mij ook helpt is het denken aan perioden dat het wél goed gaat, wat mij op dat moment gelukkig maakt en inderdaad net wat jij zegt: ‘Het gaat wel weer over’. 😉

  • Vooral in perspectief denken is heel belangrijk. Dit heb ik zeker geleerd sinds ik fulltime werk als PR en marketing consultant. Er gebeuren regelmatig minder leuke dingen. Hoewel ik mij eerst nogal druk kon maken, stel ik mij nu iedere keer de vraag: Ga ik er dood aan? Nee. Dus dan moet ik mijzelf er ook minder druk om maken