Hoe ik “detox” na een paar weken ongezond eten (tips + eetdagboek)

De afgelopen weken heb ik echt enorm ongezond gegeten (lees: twee bussen pringles in twee dagen, zakken chips, snoepjes, Magnum’s, enzovoort). Ik zat totaal niet meer in de flow van gezond eten: Ik had steeds meer zin in snoep, chips en gefrituurde dingen.

Meestal ga ik ongezond eten als ik veel stress heb of als er dingen spelen waar ik mee zit. Dat is natuurlijk niet het einde van de wereld, maar afgelopen zaterdag had ik echt een moment van: Bah, ik kom steeds meer terecht in die spiraal van slecht eten en schijt hebben aan alles. Ik genoot ook helemaal niet meer van die slechte dingen maar at het gewoon.

Ik had echt de behoefte aan een ‘schoon’ lichaam (klinkt heel raar, i know haha). Dus ik bedacht me: Ik ga drie volle dagen géén suiker eten. Gewoon NUL. Eigenlijk wilde ik het nog langer volhouden, maar ik ging woensdagavond naar Groningen en de dag Tapas eten, dus dat kon eigenlijk niet. En daarbij is drie dagen gewoon behapbaar en beter dan niks.

Dus dat heb ik toen gedaan. Ik heb die zaterdag boodschappen gedaan voor die dagen en ik heb allemaal lekkere, gezonde dingen in huis gehaald. In dit artikel laat ik je zien wat ik allemaal at en geef ik tips over hoe je een paar dagen volledig van alle troep kunt afblijven:

Drie dagen was goed te doen. Ik was gemotiveerd, weet waarom ik het deed (goed voor mijn lichaam zorgen) en het ging niet heel moeilijk. Aan het eind van de derde dag / het begin van de vierde dag merkte ik wel dat ik wat meer behoefte kreeg aan suiker of chips. Voor mij was het dus voor de eerste keer goed om het drie dagen te doen.

Dit zijn mijn tips om het vol te houden:

  • Bedenk waarom je het wilt. Het is niet iets wat MOET, het is iets waar je zelf voor kiest.
  • Haal veel groente en fruit in huis, vooral de dingen die je lekker vindt. Ik vind bijvoorbeeld watermeloen en kersen heel erg lekker, dus die haalde ik in huis als tussendoortje. Als ik dan ‘s avonds behoefte kreeg in chips, pakte ik een bakje kersen.
  • Eet vaak tussendoor. Dan krijg je niet de kans om zin te krijgen in slechte dingen.
  • Gooi alles in huis weg wat slecht is (chips, snoep, fruitsappen uit pak, enzovoort)

Wat ik heb gegeten:

Zondag

Ontbijt: Groot glas water met halve citroen, twee speltcrackers met avocado, kipfilet en peper en zout, bakje kersen, half glas groene smoothie met tarwegras etc.

Tussendoor: Glas water, schaaltje aardbeien, twee blokjes pure chocola (72%), bierpul zelfgemaakte verse gemberthee

Lunch: Twee speltboterhammen met twee gebakken eieren met twee plakjes ontbijtspek. Glas mango/kokossap van Healthy People (zit geen troep in)

Tussendoor: Handje walnoten, twee stukken kaas, glas water, bakje tomaatjes met mozzarella

Avondeten: Broccoli, zalm, quinoa, glas mango/kokossap (Healthy people, geen toegevoegde troep), bierpul groene thee met ginseng

Na het eten: Twee handjes kersen, bakje biologische yoghurt met aardbeien

Maandag:

Ontbijt: Groot glas water met halve citroen, bak biologische volle yoghurt met aardbeien, havervlokken, chiazaadjes

Tussendoor: Cappuchino zonder suiker, kop groene thee, mandarijn, handje amandelen en walnoten

Lunch: Salade van slamelange en spinazie, tomaat en komkommer, bruine boterham met plakjes worst en eentje met kipfilet. Twee glazen jus d’orange zonder toegevoegde troep

Tussendoor: Kop groene thee, handje walnoten en amandelen, kop minty marrocco thee, handje kersen

Avondeten: Zoete aardappel, boontjes, magere hamlap, groot glas water met halve citroen

Na het eten: Bierpul rooibosthee, bakje watermeloen

Dinsdag:

Ontbijt: Groot glas water met halve citroen, bakje kersen, halve mango, bak biologische volle yoghurt met chiazaadjes, havervlokken en aardbeien

Tussendoor: Kop cappuchino zonder suiker, kop groene thee, bakje kokosnootstukjes van de AH, kop rooibosthee

Lunch: Twee glazen jus d’orange zonder toegevoegd spul, twee gekookte eieren, salade van veldsla, tomaat, komkommer en geiten-feta

Tussendoor: Kop zoethoutthee, volkorenpistolet met kipfilet en peper, half flesje groene smoothie (met onder andere tarwegras en spinazie), stukjes watermeloen

Avondeten: Bierpul verse gemberthee, twee speltcrackers met avocado en kipfilet

Na het eten: Tomaatjes, mozzarella

Dit is nog maar het begin

Ik heb nu even ‘geproefd’ aan het eten zonder suiker. Opzich ging het me nog best makkelijk af, als ik maar alternatieven bij me of in huis had voor de slechte dingen.

Voor mij werkt dit wel goed: Niet heel lang gaan balen dat je slecht hebt gegeten, maar het ‘in balans’ brengen door de dagen (of weken) erop gewoon alles te laten staan.

Eigenlijk wil ik een keer 30 dagen geen suiker eten. Maar dat lijkt me echt heel erg lastig. Nu ik drie dagen alle slechte dingen heb laten staan zit ik wel weer meer in die ‘flow’ van lekker gezond eten en de volgende keer ga ik denk ik verder met met vijf dagen zonder suiker.

Bedenk gewoon wat goed is voor jou en zorg voor jezelf!

Liefs,
Laura.

Author: Laura

Ik ben Laura, een 24-jarige blogger en freelancer. Ik ben in 2015 afgestudeerd aan TMO Fashion Business School en heb recentelijk mijn MSc Marketing Management afgerond aan de Universiteit van Groningen! Sinds maart 2017 woon ik samen met mijn vriend Tim in Haarlem. Op Style Remains vind je artikelen over geluk, zelfontwikkeling, ambitie, succes, ondernemen & bloggen.

Leave a Comment

Your email address will not be published.

  • Supergoed! In drukke periodes heb ik ook zoveel meer trek in ongezonde dingen dan in rustige periodes. Komt doordat ik dan moe ben denk ik en dan voel ik me futloos en dan heb ik zin in suiker, omdat dat direct energie geeft. Ik kan dan eigenlijk beter een handje fruit en een kopje thee nemen en dan lekker gaan slapen. 😉 Maar het is dan zoo veel makkelijker om lekker op de bank te blijven zitten (omdat je eindelijk na die drukke dagen niks hoeft) en die zak chips open te trekken…. Maar niet doen!

  • Super dat je het zo goed kan volhouden! Het voelt inderdaad leuk aan om eens je lichaam te ‘zuiveren’ nadat je zo ongezond gegeten hebt. Ik ben nu bezig met mijn examens en probeer ook goed op mijn voeding te letten momenteel. Ik voel me veel fitter wanneer ik gezond eet!

  • Wat knap dat je dit gedaan hebt! Herken heel erg wat je zegt, alleen heb ik nooit de motivatie om er dan ook daadwerkelijk iets aan te doen. Dan eet ik één of twee dagen weer wat gezonder en daarna gaat het mis. Maar misschien heb ik wel iets aan jouw tips!

  • Toen ik begon met lezen ging ik me steeds meer vinden in jou. Ik eet de laatste paar weken ook opeens ontzettend ongezond en ga dat nu ook echt minderen. Zonde om twee jaar gezonde levensstijl weg te gooien. Heel inspirerend om jouw voeding van die drie dagen te lezen!

  • Leuk artikel! Ik heb de laatste tijd veel ideeën aan het opzoeken om gezond te snoepen, dus als je het ooit een maand gaat doen zou ik graag jou vervangers horen!

  • Klinkt heel bekend, als ik een paar dagen wat minder gezond gegeten heb dan voel ik me zo opgeblazen en echt helemaal niet fijn, dan is het juist lekker om even gezond te gaan doen 🙂 Leuke food inspiratie!

  • Je moet eens bietensap gaan drinken, dat is ook heel goed voor je lichaam. Als je een sapcentrifuge hebt kan je het vers maken maar Zonnatura verkoopt ook flessen bietensap. Je moet het eens opzoeken. 😉

    • Heb het inderdaad in een smoothie gehad afgelopen week (vers van de markt)! Ook een keer zelf gemaakt maar toen ging ik letterlijk bijna over m’n nek haha! Ik ga die van Zonnatura eens proberen, thanks voor de tip!

  • Leuk om te lezen, wat goed dat je het hebt volgehouden! Als ik je eetdagboekje zo bekijk, heb je heerlijk gegeten die 3 dagen! Lekker veel fruit en noten, mmm! 30 Dagen zonder suiker lijkt me inderdaad wel écht heel moeilijk, vooral omdat in heel veel kant-en-klare producten al suiker zit verwerkt. Maar het lijkt me wel echt een interessante challenge!