Persoonijk

Tips voor lenzendragers met vermoeide ogen door beeldschermgebruik

Tips voor lenzendragers met vermoeide ogen door beeldschermgebruik
290views

Tegenwoordig kunnen we eigenlijk niet meer zonder een beeldscherm. Vrijwel dagelijks gebruiken we onze mobiele telefoon, tablet, laptop en televisie, of het nu voor werk of vrijetijdsbesteding is. Helaas zijn onze ogen daar minder blij mee. Zeker als je lenzen draagt, heb je meer kans op vermoeide ogen bij een veelvuldig gebruik van beeldschermen! Naast vermoeide ogen heb je waarschijnlijk ook last van droge ogen, een wazig zicht of algehele vermoeidheid als je met lenzen in te lang naar een beeldscherm staart. Herken jij je hier ook in? Lees dan snel verder, want in dit artikel geven we tips hoe je de kans op vermoeide ogen kunt verminderen!

Vermoeide ogen door contactlenzen

Met lenzen in kun je sneller last van vermoeide ogen hebben als je overmatig beeldschermen gebruikt. Daarnaast is uit onderzoek gebleken dat lenzendragers minder gauw pauzes nemen tussendoor en dat ze meer gebruikmaken van hun mobiele telefoon.

Het veelvuldig gebruiken van mobiele apparaten is erg belastend voor de ogen. Het gevolg is droge ogen, wazig zicht en vermoeidheid. Verder ga je ook (onbewust) minder met je ogen knipperen, waardoor je ogen nog sneller uitdrogen. Ook houden veel mensen niet de juiste schermafstand aan, waardoor je met daglenzen in alleen maar vermoeider raakt. 

Tips om vermoeide ogen tegen te gaan

Heb je ook veel last van vermoeide ogen omdat je veel naar je beeldscherm zit te staren? Hieronder geven we een aantal tips wat je kunt doen om de vermoeidheid te verminderen!

20/20/20 regel

De 20/20/20 regel houdt in dat je iedere 20 minuten een pauze van 20 seconden neemt. Je moet dan je ogen op iets richten dat minimaal 20 voet (ongeveer 6 meter) van je af staat. 

Blijf knipperen

Als je te lang achter je beeldscherm zit, dan ga je minder knipperen met je ogen en dat is niet zo goed. Zodra je dus merkt dat je ogen minder knipperen, wordt het tijd om even pauze te nemen en bewust juist meer te gaan knipperen. 

Blijf in beweging

Beweging blijft belangrijk voor je algehele gezondheid, maar ook zeker voor je ogen. Veel mensen die een kantoorbaan hebben en achter een computer zitten, nemen slechts twee keer per dag een pauze van 15 minuten of zelfs één pauze van 30 minuten, maar dat is eigenlijk echt te weinig. Als je vaker en korter pauze neemt, dan zullen je ogen ook minder vermoeid raken. Strek het liefst ieder uur even de benen en loop een rondje.

Hoogte van je beeldscherm

Voorkom dat je je hoofd teveel naar boven moet tillen om op het beeldscherm te kijken. Beter is het om je scherm iets lager te zetten zodat het op ooghoogte staat of nog iets meer naar beneden. 

Verlichting

Plaats je beeldscherm niet in de buurt van verlichting, want dit kan vervelende schitteringen geven. Vervang lampen aan het plafond eventueel voor vloerlampen als dit mogelijk is. Heb je last van de zon buiten, dan kun je de gordijnen het beste een beetje dicht doen.

Instellingen van je beeldscherm

De helderheid van je beeldscherm kun je aanpassen aan je omgeving. Op deze manier voorkom je vermoeide ogen. Als jouw scherm te licht is, staat de helderheid te hoog. Is het scherm juist dof en grijs, dan staat het scherm te donker. Verder kun je het contrast en de tekstgrootte ook aanpassen om het wat prettiger voor je ogen te maken. Kies bij voorkeur voor donkere letters en een lichte achtergrond.

Zithouding

Tenslotte is je zithouding ook erg belangrijk. Je stoel moet comfortabel zitten en eventueel aan te passen zijn aan jouw lichaam. De armleuningen moeten je kunnen ondersteunen als je aan het typen bent. Ook moeten je voeten plat op de grond kunnen rusten.

Leave a Response